Vejdirektoratet erkender: Asfalt larmer for meget – erstatning på vej til flere husejere

Asfalten støjer mere, end det var hensigten på Silkeborgmotorvejen, lyder det fra Vejdirektoratet, og derfor er der erstatning på vej til en række husejere. Kampen for støjdæmpning på strækningen er dog ikke ovre endnu.

(Arkivfoto)
(Arkivfoto)

Den støjdæmpende asfalt, der er blevet brugt på Silkeborgmotorvejen har ikke været så effektiv, som Vejdirektoratet havde håbet på, og derfor har har flere husejere nu krav på erstatning.

Det skriver ingeniøren.dk.

- Vi prøvede den her nye type belægning af, som så mere støjsvag ud i beregningerne, end det har været tilfældet. Vi beklager, at asfalten ikke har været så støjsvag, som det var hensigten, da den blev lagt, siger områdechef for areal og geodata i Vejdirektoratet, Svend Kold Johansen, til TV MIDTVEST.

- Vi har nu gjort det, vi kan gøre: Vi har gjort ekspropriationskommissionen opmærksom på problematikken, så de her husejere har kunnet få erstatning. Så vi betragter sagen som afsluttet, og nu er det op til politikerne at beslutte, om der skal laves flere støjdæmpende tiltag, lyder det.

- Det er ikke noget, der batter

De erstatningsberettigede har ifølge Vejdirektoratet fået tildelt i omegnen af 25.000 kroner.

Et beløb, der ikke rækker langt i kampen om at komme støjgenerne fra motorvejen til livs, lyder det fra Rune Birkemose Jakobsen, der er en aktiv del af gruppen ’tag toppen af støjen’, som arbejder for at for udbedret støjgenerne langs Silkeborgmotorvejen.

Rune Birkemose Jakobsen, der er nabo til Silkeborgmotorvejen, har ikke tænkt sig at give op, før der er styr på en støjafskærmning.
Rune Birkemose Jakobsen, der er nabo til Silkeborgmotorvejen, har ikke tænkt sig at give op, før der er styr på en støjafskærmning.

- Det er småbeløb, vi kan få i erstatning, og det er et fåtal af mennesker, der får noget ud af det her, så det er ikke noget, der batter.

- Vi vil langt hellere have sat en støjvold op, så vi kan få løst det grundlæggende problem. Vi er stadig berørte af det her, og vi ser eksempler på huse, der er meget svære at sælge eller ikke bliver solgt, siger Rune Birkemose Jakobsen.

Aftale var på plads – men blev rykket i stykker

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, fortæller, at at der i marts 2019 blev afsat en pulje på 1,6 milliarder kroner til transportområdet.

Her var støjgenerne på Silkeborgmotorvejen på dagsordenen, men midlerne nåede aldrig ud i virkeligheden.

Støjkort over en del af motorvejen gennem Silkeborg. Kortet baserer sig på trafiktal fra 2017. 
Lilla: Støjen ligger mellem 62 og 64 dB
Lyseblå: Støjen ligger mellem 64 og 66 dB
Mørkeblå: Støjen ligger over 66 dB
Støjkort over en del af motorvejen gennem Silkeborg. Kortet baserer sig på trafiktal fra 2017. Lilla: Støjen ligger mellem 62 og 64 dB Lyseblå: Støjen ligger mellem 64 og 66 dB Mørkeblå: Støjen ligger over 66 dB
Foto: Vejdirektoratet

- Aftalen, som var en blå en af slagsen, blev revet i stykker efter valget, hvor rød blok kom til magten, så lige nu er der ingen penge at gøre med.

- Jeg er glad for, at vi nu ser borgere få erstatning, men det ændrer ikke på, at vi skal have styr på den egentlige støjafskærmning, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Kristian Pihl Lorentzen håber, at forhandlinger i 2021 kan føre en ny pulje af midler med sig i løbet af foråret.

- Bliver ved til pengene er fundet

Dele af Silkeborgmotorvejen har allerede fået etableret støjvægge på bagkant. Det samme håber Rune Birkemose Jakobsen kan blive tilfældet i området omkring Buskelund.

- Det stopper på ingen måde her. Vi er ikke færdige med at kæmpe den her støjgenekamp.

- Vi bliver ved, til pengene er fundet, så vi kan få løst det grundlæggende problem, siger han.

TV MIDTVEST har uden held forsøgt at indhente en kommentar til sagen fra Borgmester i Silkeborg Kommune, Steen Vindum (V). 

2:26
Støjdæmpende asfalt på Silkeborgmotorvejen har ikke virket efter hensigten. Naboerne vil have et støjværn.