Svindler udgav sig for at være politimand: Det er sgu godt nok frækt

Alene i år er danske seniorer blevet svindlet eller forsøgt svindlet for millioner af kroner. Bent Øhlenschlæger fra Sdr. Felding er en af dem.

Svindlere går målrettet efter seniorer.
Svindlere går målrettet efter seniorer.
Foto: Nick Abildgaard TV2 ØST

En almindelig sund skepsis er et af de bedste våben, hvis man gerne vil undgå at blive endnu et tal i den del af kriminalitetsstatistikken, der i øjeblikket viser en stigning i antallet af seniorer, der bliver svindlet eller forsøgt svindlet for millioner af kroner.  

Torsdag tidligt på eftermiddagen blev Bent Øhlenschlæger fra Sdr. Felding en del af statistikken, da ringede telefonen hjemme hos den 61-årige seniorer. 

- Det var en politimand. Han spurgte mig, om jeg godt var klar over, at der var optaget et stort lån i mit navn, fortæller Bent Øhlenschlæger. 

Til at begynde med købte Bent Øhlenschlæger "politimandens" historie om, at politiet var i færd med at forsøge at opklare en svindelsag, som Bent Øhlenschlæger uforvarende var blevet en del af.

- Han sagde, han ringede fra Fredericia Politi, og jeg tjekkede nummeret på nettet, og det var deres nummer, der stod på telefonen, fortæller en undrende Bent Øhlenschlæger.

Bent Øhlenschlæger er gået på seniorpension, men fortæller at han har arbejdet i mange år hos Herning Kommune, og at han er vant til at omgås computere og IT. 

Han skyndte sig ind på sin netbank, og kunne med stor lettelse konstatere, at der ikke manglede nogen penge. 

- Jeg var chokeret. Man bliver jo ret nervøs, når man får at vide, at ens navn bliver brugt til noget med ulovlige lån. 

- Jeg synes, folk skal vide, hvor frække de er, siger Bent Øhlenschlæger om forsøget på at franarre ham login-oplysninger til Mit-ID. Da Bent Øhlenschlæger var kommet sig over chokket, skrev han en mail om sin oplevelse til TV MIDTVEST.
- Jeg synes, folk skal vide, hvor frække de er, siger Bent Øhlenschlæger om forsøget på at franarre ham login-oplysninger til Mit-ID. Da Bent Øhlenschlæger var kommet sig over chokket, skrev han en mail om sin oplevelse til TV MIDTVEST.
Foto: Privatfoto

Flere forsøges svindlede 

Hos Midt- og Vestjyllands Politi kan politikommissær Mette Bundgaard godt forstå, at man kan føle et pres, når nogen ringer og fortæller, at de er fra politiet og er i gang med en meget vigtig sag. Men man må ikke glemme den sunde skepsis. 

- Der er mange af den her slags opkald. Så vi kender godt den type forsøg på svindel, som Bent beskriver, siger hun. 

Mette Bundgaard arbejder i afdelingen for Forebyggelse, Nærhed og Tryghed hos Midt- og Vestjyllands Politi, og hun fortæller, at der er en del andre eksempler på, at svindlerne kan få det til at se ud som om, at det eksempelvis er politiet i Fredericia, der har ringet op. 

- Man kan gøre det, at man beder om at få nummeret på den, man taler med, og så sige, at man ringer tilbage til dem. Man skal bede om et hovednummer, så man kan bliver stillet om til vedkommende. Og her vil svindlen så som regel blive afsløret, fordi så begynder svindleren i den anden ende at blive mere aggressiv i sit forsøg, siger hun. 

- Det kan være meget svært for offeret at få afsluttet sådan en samtale. Hvis det er det, så bare læg røret på, siger Mette Bundgaard. 

Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er der flere og flere i den ældste del af befolkning, der bliver svindlet eller forsøgt svindlet. Alene i 2022 kommer Det Kriminalpræventive Råd frem til, at omfanget af svindel og svindelforsøg når hele 56 millioner kroner. 

Svindlerne går ifølge rådet mest efter kvinder i alderen 70-94. 

Bent Øhlenschlæger erkender, at han i begyndelsen faktisk troede på, at han havde en politibetjent i røret.

Men da manden i telefonen forklarede, at politiet havde brug for nogle oplysninger til opklaringen, og at han derfor bad om at få udleveret login-informationer til Bent Øhlenschlægers Mit-ID, var vestjyden så småt begyndt at blive mistænksom. 

- Han taler gebrokkent dansk, og han forstår heller ikke alt, hvad jeg siger. 

- Jeg taler, ja, som en, der kommer fra Sdr. Felding, siger Bent Øhlenschlæger med en bred vestjysk dialekt. 

- Så der er en del ord, han svarer hva'? til, fortæller Bent Øhlenschlæger.

Bent Øhlenschlæger var aldrig i tvivl om, hvorvidt han skulle udlevere loginoplysninger til sit Mit-ID. 

- Nej. Det ved jeg godt. Sådan noget skal man ikke gøre. Men han forsøger jo alligevel at presse mig ved at sige, at det er altså noget, politiet har brug for, fortæller Bent Øhlenschlæger. 

Men da Bent Øhlenschlæger til sidst sagde til den falske politimand, at han selv ville kontakte nogen for at få ændret sit login til Mit-ID, lagde manden røret på. 

- Og der gør han jo det helt rigtige, siger Mette Bundgaard fra Midt- og Vestjyllands Politi. 

- Stop op og tænk dig godt om. Det er der, man opdager, at det nok ikke er sandsynligt, det der er ved at ske. 

- En myndighed vil aldrig bede om den her slags oplysninger over telefonen. Så hold fast i den skepsis, og læg røret på. Man behøver ikke være høflig. Bare læg på, siger politikommissæren. 

For Bent Øhlenschlæger blev det vigtigt at fortælle og advare andre om oplevelsen.  

- Jeg gik rundt og var sådan ret chokeret i nogle timer bagefter. Det er sgu godt nok frækt at lave det nummer her, siger Bent Øhlenschlæger, der nu også er i færd med at anmelde sagen til politiet.       

Rettelse: Det fremgik tidligere, at ældre borgere i 2022 blev svindlet eller forsøgt svindlet for 53 millioner kroner. Det rette beløb er 56 millioner kroner.