Politikere vil forringe den kollektive trafik med millioner

Besparelserne vil som udgangspunkt ramme busser i weekender.

Besparelserne træder i kraft 1. august 2023.
Besparelserne træder i kraft 1. august 2023.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Høje brændstofpriser får nu konsekvenser for rejsende i Thy og på Mors.

Politikerne i udvalget for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland har besluttet, at man hvert år skal spare 12 millioner kroner på driften i Nordjyllands Trafikselskab. 

Det vil betyde forringelser, skriver regionen i en pressemeddelelse.

Samlet set lyder forventningen, at de høje brændstofpriser alene næste år vil give en ekstra-regning på 121 millioner kroner.

- Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at undgå forringelser, men vi kan ikke undgå, at det kommer til at gå ud over servicen, når der skal spares så store millionbeløb, siger Peder Key Kristiansen (S), formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland, i pressemeddelelsen. 

Politikerne lægger blandt op til, at pengene skal findes ved at skære i afgange på passagerfattige aftener, nætter og weekender.

Selskab skal komme med muligheder

Længere mod syd har man også udsigt til en ekstra regning. Hos Midttrafik lød forventningen i september, at man regnede med et underskud på godt 250 millioner kroner i år.

Begge trafikselskaber er udfordret af høje brændstofpriser, men kæmper samtidig med at få passagerne ind i busserne efter to år med corona. 

I Nordjylland har politikerne lagt op til, at forringelserne som udgangspunkt skal ramme de busruter med de fleste tomme busser.

- Summa summarum er, at det her ikke er godt for hverken den kollektive trafik, den grønne omstilling eller for sammenhængskraften i Nordjylland. 

- Der vil være nordjyder, der kommer i klemme, når vi er nødt til at forringe serviceniveauet ved blandt andet at fjerne afgange og eventuelt lukke ruter, men det kunne have set meget værre ud, hvis vi skulle finde hele besparelsen indenfor den kollektive trafik, siger Peder Key Kristiansen med henvisning til, at en del af udgifterne dækkes med penge fra overskuddet hos Nordjyske Jernbaner.

På regionsrådsmødet mandag har politikerne besluttet, at Nordjyllands Trafikselskab nu skal regne videre på besparelserne og komme med et konkret spareoplæg.

Forventningen er, at besparelserne kan træde i kraft 1. august 2023.