Nedskæringer i vente: Midttrafik er i store økonomiske problemer

Midttrafik risikerer at skulle ud i en millionstor spareøvelse. Hver tredje bus kan forsvinde.

2:07
Omtrent 30 procent af busserne skal skæres væk, hvis ikke Midttrafik får flere penge.
Foto: Midttrafik

Busserne bliver dyrere at holde kørende, og der er færre til at betale billetter. Det regionale trafikselskab Midttrafik går en dyster fremtid i møde. 

- En kombination af færre passagerer og stigende udgifter gør, at vi desværre bliver nødt til at skære i busdriften i fremtiden, siger Steen Vindum, der er formand for Midttrafik.

I år forventer selskabet et underskud på 255 millioner kroner. Næste år ligner det, at man kommer til at mangle 300 millioner. 

Der er ét sted at spare, og som det ser ud nu, kommer det til at gøre ondt.

- Op imod hver tredje bus, i hvert fald 30 procent af busserne forsvinder, siger Steen Vindum.

- Vi vil rådne op

Blandt pendlerne er det ikke en melding, der falder i særlig god jord.

- Wow, det synes jeg sgu er nederen. Det tror jeg også er mange andres mening, siger Anders Dauf, der er handelsgymnasiestuderende fra Silkeborg. 

- Jeg har ikke en bil, jeg kan tage fast, siger Sif Trøjborg, der er sygeplejerskestuderende, og derfor ikke kan se, hvordan hun umiddelbart skal kunne komme rundt uden busser.

I den lille by Thorning mellem Silkeborg og Viborg er busserne i høj kurs, og ifølge formanden for lokalrådet, Sarah Thomsen, får det anseelige konsekvenser, hvis busserne bliver et mere sjældent syn, end de allerede er. 

- Det er altafgørende for vores lokalsamfund, at unge kan komme til ungdomsuddannelserne, og de ældre kan komme til handlemuligheder, siger Sarah Thomsen og fortsætter.

Sarah Thomsen frygter for Thornings fremtid, hvis Midttrafik sender færre busser forbi
Sarah Thomsen frygter for Thornings fremtid, hvis Midttrafik sender færre busser forbi
Foto: Sebastian Engelberth Hansen, TV MIDTVEST

- Byen vil lukke og slukke. Det er så så meget sagt, for vi vil ikke kunne sælge husene. Vi vil sidde og rådne op.

Staten må træde til

Det er regionen og kommunerne, der finansierer Midttrafik. De kan dog ikke finde flere midler til at understøtte selskabet. Nu håber Steen Vindum på hjælp fra staten.

- I lighed med resten af samfundet, som får 6000 kroner i støtte til varmehjælp, så synes vi egentlig også, det er på sin plads at holde en hånd under busserne, siger han. 

Formanden for Midttrafik siger uden at tøve, at der bliver færre busser i Region Midtjylland fra sommeren 2023
Formanden for Midttrafik siger uden at tøve, at der bliver færre busser i Region Midtjylland fra sommeren 2023
Foto: Sebastian Engelberth Hansen, TV MIDTVEST

Spørger man Socialdemokratiet på Christiansborg, erkender de, at der skal kigges på tingene. 

- Jeg kan ikke love en masse millioner, men vi skal have holdt et møde, hvor vi kan se, hvordan vi får flere passagerer med i busserne, siger Thomas Jensen.

I løbet af september skal alle regionale trafikselskaber have et møde med transportministeren, hvor de skal prøve at løse de økonomiske problemer.

Formanden for Midttrafik varsler dog ændringer allerede nu.

- Efter sommeren 2023 kommer der til at køre færre busser i Region Midtjylland, siger Steen Vindum.