Helikopter-firma beskylder Region Midtjylland for at bryde reglerne

En af Europas største operatører af akutlægehelikoptere mener, at Region Midtjylland bryder reglerne, når den nægter selskabet mulighed for at byde på at drive akutlægehelikopterne i Danmark.

Arkivfoto af Region Midtjyllands lægehelikopter.
Arkivfoto af Region Midtjyllands lægehelikopter.
Foto: Niels Åge Skovbo, Region Midtjylland

Region Midtjylland er sammen med de fire andre regioner ved at finde dét firma, der fra 2023 skal drive de fire akutlægehelikoptere i Danmark. Kontrakten har en værdi på over en milliard kroner.

Akutlægehelikopterne bliver brugt til at transportere akutte patienter fra yderområder til sygehusene, når afstanden med ambulance er for lang.

To firmaer er blevet udvalgt til at kunne byde på opgaven, men firmaet ’Babcock Scandinavian Air Ambulance’ forstår ikke, hvorfor det er blevet kasseret. Firmaet er en del af ’Babcock’-koncernen, der driver over 400 akutlægehelikoptere i Europa.

- Når vi har med så stort et udbud at gøre, så synes vi, at det er besynderligt, at man ikke ønsker at have så mange kandidater som muligt. Det er i skatteydernes og patienternes interesse, at udvalget bliver så stort som muligt, siger Marie-Christine Højlund, der er HR-chef i ’Babcock Scandinavian Air Ambulance’ til TV MIDTVEST.

Firmaet har klaget over Region Midtjylland til ’Klagenævnet for Udbud’.

Udbud var ulovligt i 2013

Det er ikke første gang, at Region Midtjylland bliver beskyldt for at bryde loven i forbindelse med udbuddet af driften af akutlægehelikopterne i Danmark.

Da akutlægehelikopterne første gang blev sendt i udbud i 2013, blev Region Midtjylland efterfølgende dømt i både Klagenævnet for Udbud og Østre Landsret for at have brudt udbudsreglerne.

Det var også dengang ’Babcock Scandinavian Air Ambulance’, der havde klaget over regionen.

Firmaet har ikke penge nok til at undgå konkurs

Region Midtjylland begrunder frasorteringen af ’Babcock Scandinavien Air Ambulance’ med, at der ikke er penge nok i det selskab, der skal drive akutlægehelikopterne i Danmark, til at selskabet er sikret mod konkurs.

’Babcock Scandinavien Air Ambulance’ har dog tilbudt, at der kan stilles en såkaldt moderselskabsgaranti, hvor det store europæiske moderselskab, ’Babcock International’, vil dække over en eventuel konkurs, oplyser Marie-Christine Højlund fra selskabet. Men det er ikke tilstrækkelig sikkerhed, mener Region Midtjylland.

- For regionerne har det været vigtigt, at de selskaber som byder på denne samfundskritiske opgave, har en robust økonomi. En robust økonomi minimerer risikoen for en konkurs, som vil medføre at regionerne kommer til at stå uden akutlægehelikoptere i en længere periode. Selvom Babcock er et stort internationalt selskab, så har de valgt at byde på opgaven med en selskabskonstruktion, der sammen med en støtteerklæring, er udformet på en sådan måde, at regionerne var juridisk forpligtiget til at afvise ansøgningen, siger Henning Voss, der er direktør i Præhospitalet i Region Midtjylland til TV MIDTVEST.

Til det svarer Marie-Christine Højlund fra ’Babcock Scandinavian Air Ambulance:

- Vi er en stor global virksomhed, der opererer over 400 akutlægehelikoptere i Europa med en omsætning på 35 milliarder kroner om året. Når det er den finansielle rygdækning, man lægger til grund, så synes vi, at det er besynderligt, at vi er blevet kasseret

Luftfartinspektør forlod arbejdsgruppe

’Babcock Scandinavien Air Ambulance’ er dog ikke de eneste, der mener, at udbuddet af akutlægehelikopterne i Danmark er kritisabelt.

I midten af januar forlod en luftfartsinspektør fra Trafikstyrelsen den arbejdsgruppe, der skulle vurdere de bud, der kom fra ansøgerne. Han mente, at udbuddet var skræddersyet til at favorisere en bestemt kandidat, nemlig det norske selskab, der de seneste år har udført opgaven.

TV MIDTVEST er kommet i besiddelse af en mail fra luftfartsinspektøren til de andre medlemmer af arbejdsgruppen, hvor der står:

Processen gennem den tekniske dialog, Tender materiale og tilbud, har gjort det klart for mig, at alt er lagt tilrette for en fortsættelse af kontrakten med NLA (Norsk Luftambulanse, red). Med historikken og efterspillet fra udbuddet i 2013/14, ser jeg derfor ingen grund til at investere mere tid og ressourcer i projektet.

TV MIDTVEST har været i kontakt med den pågældende luftfartsinspektør og hans chef, der begge afviser at udtale sig.

Trafikstyrelsen har efterfølgende sendt et dementi til Region Midtjylland, hvor den tager afstand fra luftfartsinspektørens mail.