Minkchauffører kørte op mod 80 timer om ugen: - Det er farligt, siger ekspert

Mangel på søvn svarer ifølge søvnforsker til at køre med en promille over det tilladte.

I et tilfælde kørte en chauffør som minimum 83,5 timer i løbet af seks arbejdsdage (arkivfoto).
I et tilfælde kørte en chauffør som minimum 83,5 timer i løbet af seks arbejdsdage (arkivfoto).
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det var ikke kun ulovligt, da chauffører og lastbiler fyldt med døde mink i foråret kørte i op mod 18 timer i døgnet flere dage i streg. Det var også direkte farligt. 

Sådan lyder vurderingen fra specialist i søvnmedicin Jan Ovesen, der igennem mere end 30 år har undervist i læger og sygeplejersker i søvn. 

- Man har forlænget reaktionstid, nedsat reaktionsevne og forringede kognitive evner, når man er træt. Derfor er det farligt for andre i trafikken, siger specialisten.

Meldingen kommer i kølvandet på tirsdagens afsløringer, hvor TV MIDTVEST kunne dokumentere, at Fødevarestyrelsen har godkendt, at den ansvarlige vognmand sendte sine chauffører på 18 timer lange vagter, da de skulle køre mink til forbrænding i maj og juni. 

- Det svarer til at køre med en promille på over det tilladte, forklarer han. 

Alligevel mødte chaufføren ind kun seks timer senere til en ny dag med 16 timers kørsel.

- Det kræver otte timers søvn at komme ovenpå igen. Det kan han ikke få, hvis han skal møde igen, understreger søvnspecialisten. 

Færdselsstyrelsen oplyser i en mail til TV MIDTVEST, at kørslen med mink var undtaget reglerne om køre-hvile-tid. I stedet var den underlagt arbejdsmiljølovens §50 om 11 sammenhængende timers fri inden for hver periode på 24 timer. Det, der populært er kendt som 11-timersreglen.

Ifølge Arbejdstilsynet, som håndhæver arbejdsmiljøloven, var der ikke søgt dispensation om at bryde 11-timersreglen i forbindelse med bortskaffelsen af minkene.

Alligevel viser dokumenter fra Fødevarestyrelsen, at den samme chauffør har kørt mere end 16 timer i døgnet fire dage i streg.

- Hvis vi sover for lidt, så præsterer vi dårligt. Der er en direkte sammenhæng mellem søvn, og hvor velfungerende man er, siger Jan Ovesen. 

Han forklarer, at affaldsstoffer ophober sig i hjernen, når man er vågen. Disse bliver 'vasket' ud, når man sover. Men det forudsætter, at man sover tilstrækkeligt. 

Jan Ovesen er speciallæge og har i mere end 30 år undervist læger og sygeplejersker i søvn. Han står desuden bag virksomheden Søvnexperten i Herning, der hjælper folk til at sove bedre.
Jan Ovesen er speciallæge og har i mere end 30 år undervist læger og sygeplejersker i søvn. Han står desuden bag virksomheden Søvnexperten i Herning, der hjælper folk til at sove bedre.
Foto: Søvnexperten

Foruden dårligere reaktionsevne, så kan søvnmangel ifølge Jan Ovesen også udløse små mikrosøvnanfald, som mange kender fra sofaen efter en lang arbejdsdag, hvor man nikker foran fjernsynet, mens man er væk i få sekunder. 

- Det vil sige, at ens hjerne går i søvn i to til fire sekunder, forklarer han. 

På den tid kan en lastbil, der kører 80 kilometer i timen tilbagelægge mellem 45 til 90 meter.

Flere uheld hos trætte folk

Ifølge Europa-Kommissionen viser flere internationale undersøgelser, at træthed er medvirkende til omkring hvert femte uheld, der involverer lastbiler. 

Samtidig viser undersøgelser, at op mod 50 procent af lastbilchauffører har prøvet at falde i søvn bag rattet. 

- Man har sværere ved at overskue, hvad der sker på vejen, hvis man er træt. Samtidig er det sværere at gennemskue hvordan andre reagerer i trafikken, forklarer Jan Ovesen. 

Søvnspecialisten påpeger, at det er nødvendigt med syv til otte timers søvn om natten, da det harmonerer med kroppens naturlige søvnrytme. 

- Jeg er stødt på flere, der siger, at de kan nøjes med fire timers søvn. Det passer ikke. De har blot vænnet sig til at præstere dårligere, slutter han. 

Ifølge TV MIDTVESTs oplysninger har der ikke været nogen uheld, der involverede lastbilerne, der kørte mink til forbrænding.