"Uheldig" og "urimeligt": Ombudsmand kritiserer våbenregister

Folketingets Ombudsmand kritiserer flere forhold i politiets nye våbenregister, der håndteres af Politiets Administrative Center i Holstebro.

(Arkivfoto)
(Arkivfoto)
Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Et system, der ikke virker, og urimelig lange behandlingstider.

Folketingsets Ombudsmand kritiserer nu politiets nye våbenregister i en udtalelse, der tirsdag er lagt på ombudsmandens hjemmeside.

Ombudsmand Niels Fenger kritiserer blandt andet, at systemet ikke var klar, da det blev taget i brug i starten af 2022. Det har resulteret i lange ventetider, som TV MIDTVEST tidligere har beskrevet.

- Udviklingen af myndighedernes løsning for at gennemføre EU’s krav til våbenregistrering kom for sent i gang og blev til sidst så tidspresset, at systemet blev sat i drift, selv om man vidste, at det stadig led af fejl og mangler, siger Niels Fenger i pressemeddelelsen.

Ombudsmanden fører kontrol med, at de danske myndigheder handler lovligt og følger god forvaltningsskik.

- Man står tilbage med borgere og virksomheder, der ikke kan få deres sager behandlet til tiden. Det har i det hele taget været en uheldig håndtering og proces, siger ombudsmanden videre.

Fik udskudt deadline

Det nye system blev taget i brug i januar 2022 og administreres af Politiets Administrative Center, der hører til i Holstebro.

Systemet var fra starten plaget af flere fejl og mangler selvom Rigspolitiet allerede i 2018 konkluderede, at et nyt EU-direktiv ville kræve et helt nyt våbenregister.

Efterfølgende orienterede Danmark flere gange EU-Kommissionen om, at implementeringen af direktivet ville blive forsinket.

I sidste omgang gav EU-Kommissionen Danmark en frist frem til 18. januar 2022, hvor systemet blevet taget i brug.

- På tidspunktet for ibrugtagning af det nye system var forventningen, at kritiske fejl og mangler kunne være udbedret inden for et par uger, men det har desværre vist sig at tage længere tid og være mere kompliceret at udbedre fejl og mangler og indarbejde nye arbejdsgange end først antaget, har den tidligere justitsminister Nick Hækkerup (S) oplyst Folketinget. 

Flere sager venter

Ifølge Folketingets Ombudsmand er problemerne med systemet først blevet løst i november 2022.

Ved slutningen af året var der dog stadig en ophobning af sager på området. Således havde politiet pr. 15. december 2022 cirka 47.500 verserende våbensager, oplyser ombudsmaden.

Rigspolitiet konkluderede i 2018, at gennemførelsen af direktivet krævede et helt nyt våbenregister.

I et skriftligt svar til TV MIDTVEST "beklager" Rigspolitiet de konsekvenser, som indførslen af det nye register har haft. 

Rigspolitiet noterer sig samtidig ombudsmandens kritik og oplyser, at man "som en konsekvens af det utilfredsstillende forløb i forbindelse med idriftsættelse af systemet, gennemføre en evaluering af projektet medio 2023, hvor også kritikpunkterne fra ombudsmanden vil blive inddraget".

Senest 1. september skal Rigspolitiet give ombudsmanden en status for sagsbehandlingen i 1. halvår af 2023.