Ombudsmanden går ind i sag om mangelfuldt IT-system til våbentilladelser

Danske våbenejere må i øjeblikket vente længe på våbentilladelser. Folketingets ombudsmand går ind i sagen.

Folketingets Ombudsmand går ind i sagen om politiets nye våbenregister.

Det skriver ombudsmanden torsdag i en pressemeddelelse.

Det nye system til registrering af våben, der blev indført den 18. januar, har medført lange sagsbehandlingstider.

Jægere og skytter må derfor vente længe på deres våbentilladelse, der normalt bliver behandlet indenfor 20 dage.

Danmarks Jægerforbund har oplyst til ombudsmanden, at våbenejere ikke kan få fornyet våbentilladelser, få våbenpas eller nye våbentilladelser.

Ombudsmanden beder derfor nu myndighederne om at redegøre for, hvad der er gjort for at sikre fortsat behandling af sager om våbentilladelser, i forbindelse med at det nye system blev indført.

Afdelingschefen for Politiets Administrative Center i Holstebro, Karin Jønler, erkender, at systemet blev taget i brug, før det var lavet færdigt og testet.

En lang række sager kan ikke behandles, fordi it-systemet ikke kan håndtere dem.

De lange sagsbehandlingstider har konsekvenser for danske jægere og skytter, der må lade riflen stå i våbenskabet, aflyse jagtrejsen eller melde sig ud af en konkurrence i udlandet, fortæller Marie-Louise Achton-Lyng, der er hovedbestyrelsesmedlem i Danmark Jægerforbund.

Men der er også en økonomisk slagside for våbenhandlerne, siger hun.

- Man tilsidesætter et indtægtsgrundlag for et helt erhverv. Og de bløder i den grad. De kan ingenting sælge, fordi deres våben ikke kan komme ud af butikken.

Hvis ombudsmanden kommer frem til at myndighederne har overtrådt loven, eller på anden måde gjort sig skyldige i fejl eller forsømmelser, kan han normalt fremsætte kritik eller bede myndigheden om at ændre praksis.