Totalt udgangsforbud i Shanghai skaber problemer for midt- og vestjyske virksomheder

Landsdelens virksomheder har svært ved at få varer hjem fra Kina, fordi der lige nu er udgangsforbud i Shanghai, som har verdens største containerhavn.

2:26
Containere hober sig op i Shanghai, fordi byen lige nu er lukket ned med et totalt udgangsforbud.
Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix

I den kinesiske millionby Shanghai fylder corona stadig så meget, at folk har fået udgangsforbud og ikke må forlade deres boliger for at tage på arbejde. 

Derfor er byens havn, der er verdens største containerhavn, lige nu fyldt med containere og skibe, der venter på at kunne sejle, og det giver problemer for virksomheder over hele verden – også i Midt- og Vestjylland.

- Der er altid en eller anden lille ting, man får fra Kina, som kommer igennem Shanghai. Det er jo en kæmpe transporthavn, og det, at de lukker ned, giver jo bare et stop i hele fødekæden. Og det stop kan du ikke bare indhente igen. Vi kan ikke få skibene til at sejle hurtigere, og der er bare et hul, der bliver lagt på i den anden ende, siger direktør for BILA, Per Bech Rasmussen.

Morsø-virksomheden udvikler og producerer robotanlæg til industrikunder, og når BILA mangler komponenter fra sine underleverandører, så kommer kunderne også til at vente længere på deres bestillinger.

- Når man eksempelvis ser på et anlæg til mange millioner, så kan der mangle en lille switch i den, og så kan vi ikke levere sådan et helt anlæg. Det kan være et stik til 40 kroner eller måske 500 kroner, der gør, at vi ikke kan levere, siger BILA-direktøren.

Der er lige nu trangt hos BILA i Nykøbing, fordi der er behov for at opbevare flere robotanlæg, indtil de kan blive bygget helt færdige, forklarer direktøren.
Der er lige nu trangt hos BILA i Nykøbing, fordi der er behov for at opbevare flere robotanlæg, indtil de kan blive bygget helt færdige, forklarer direktøren.
Foto: Nanna Lykke Smith Rasmussen, TV MIDTVEST

Manglende leverancer kan ses på bundlinjen

Hos Bang & Olufsen i Struer oplever de også, at leveringstiderne er blevet længere. Siden sidste år har virksomheden været ramt af manglen på mikrochips, og udfordringerne er ikke blevet mindre.

Oveni problemerne i Shanghai har krigen mellem Rusland og Ukraine også gjort det svært at få leveret komponenter med tog, da jernbanen fra Asien til Europa løber gennem russisk terræn.

- Det er svært at navigere i og svært at kunne forudsige, hvor det næste kommer henne, siger Jacob Juul Frederiksen, der er senior director i planning og operations ved Bang & Olufsen.

Derfor arbejder virksomheden hele tiden på at finde andre komponenter og leveringsruter som erstatninger, så de hurtigst muligt kan levere et færdigt produkt til deres kunder.

- Når behovet stiger så meget, som det gør, og der er en begrænsning i forsyningen, så er vi ude at kigge på alternativer, og det bliver ikke uden omkostninger. Så det er vi løbende inde at kigge på, og det kan også mærkes på bundlinjen, siger Jacob Juul Frederiksen.

Usikkerheden varer langt ind i fremtiden

Udgangsforbuddet i Shanghai har nu varet i fem uger, og ingen ved, hvor længe det fortsætter. Og det er et stort problem for landsdelens virksomheder, siger formanden for DI Midt Vest.

- Der vil være nogle produktioner, som går i stå, og nogle produktioner som bliver begrænset til kun at kunne indeholde så og så mange enheder, fordi man ikke kan få det frem, man gerne vil have. Så det kan have stor betydning både for bundlinjen, men også for den aktivitet der er løbende i virksomhederne, siger formand Claus Arberg.

De mange udfordringer med den kinesiske nedlukning og de ændrede transportveje på grund af krigen betyder, at producenterne i Midt- og Vestjylland nok skal have fat i en kraftig kikkert for at kunne spotte lysere tider i horisonten.

- Der er blevet endnu flere usikkerheder i det hele, så det er nok en situation, vi skal leve med året ud og måske også længere tid end det, siger den lokale DI-formand.

Shanghai Port kan håndterede 2000 containerskibe om måneden, og lige nu venter 500 skibe i havnen på grønt lys til at sejle ud.