Mister millioner: På trods af mange læsere tvinger krisen lokalaviserne i knæ

Coronakrisen rammer lokalaviserne hårdt, på trods af at der stadig er mange læsere.

Lokalaviserne ser anderledes ud i disse dage, for de reklamer og annoncer, der normalt befinder sig mellem artiklerne er væk.

Og det gør ondt i økonomien hos de lokale aviser, der kæmper for at holde sig ovenvande.

Blandt andet ser Jysk Fynske Medier, der står bag mange af landsdelens lokalaviser frem til et tab på omrking 150 millioner kroner, mens Herning Folkeblad, der også ejer Midtjyllands Avis, står med et tab på omrking 20 til 25 millioner kroner.

Det betyder dog ikke, at de skruer ned for blusset, fortæller administrerende direktør ved Mediehuset Herning Folkeblad, Alex Nielsen.

- Vi har aldrig før haft så stor opbakning, haft så mange læsere og så mange brugere på vores websites, som vi har nu. Vi mærker om noget, at vores position i lokalsamfundet er der brug for, siger han.

Mediehuset Herning Folkeblad ejer udover de to store dagblade også 10 ugeaviser og seks lokalradioer.

Ingen annoncer

Men hvor der er mange brugere til avisen, så er der ingen kunder til dem, der normalt betaler for reklamepladsen.

Det gælder for eksempel HerningCentret, der normalt er en stor og fast annoncør. Men lige nu tjener centeret ingen penge og køber derfor ingen reklamer hos Herning Folkeblad.

- Hvor vi i en periode der hedder marts-april måske ville bruge godt en million, så har vi jo annulleret alt. For hvad skal vi annoncere med og for, spørger centerchefen i HerningCentret, Kim Lauritsen.

Gået ned i løn

Hos Jysk Fynske Medier, der blandt andet står bag dagblade i Holstebro, Struer, Lemvig, Ringkøbing-Skjern og Viborg bider krisen også hårdt.

Her er medarbejderne i en periode gået frivilligt ned i løn i et forsøg på at undgå fyringer. 

- Der er ingen tvivl om, at hvis vi ikke havde gjort det, så havde det været nødvendigt, at ledelsen havde gjort noget ret hurtigt, forklarer chefredaktør ved Viborg Stifts Folkeblad.

Søger hjælp

Men krisen betyder ikke, at aviserne ikke har nok at lave. Der er faktisk flere læsere, end der var før krisen. Så selvom de fleste redaktionslokaler i øjeblikket står tomme, så arbejderne journalister og fotografer stadig hjemmefra. 

Derfor er det svært at få enderne til at nå sammen, forklarer Alex Nielsen.

- I den her specielle situation, hvor vi er nødt til at køre og vil køre, der kunne vi godt tænke os en hjælpende hånd, siger han.

Mediehusene kan ikke bruge de eksisterende hjælpepakker, og det får flere partier til at presse på for at få regeringen til at handle.

- Medierne er i en særlig situation, og vi har en interesse i at opretholde de medier der er i vores samfund, ikke mindst lokalt. For går de ned, så kommer de aldrig igen, så det her det haster, og det er ekstremt vigtigt for os alle sammen, siger medieordføren for Radikale Venstre, Jens Rohde.

Mediehusene taber millioner. Annoncemarkedet er gået helt i stå under coronakrisen.