Hvad betyder dieselafgiften for dig? Diesel bliver dyrere, men nogle kan spare penge

Det bliver dyrere at tanke bilen med diesel. I 2025 træder en ny dieselafgift nemlig i kraft, men samtidig er der en ny rabat til dieselbilisterne.

En ny politisk aftale gør, at det bliver dyrere, når bilen skal tankes med diesel efter nytår. Her træder en ny dieselafgift i kraft, som betyder, at prisen på diesel stiger med 62,5 øre pr. liter.

Med i aftalen er regeringen, SF, Radikale Venstre, Konservative og Enhedslisten.

- Det er et led i alle vores tiltag for at skabe en grøn omstilling. Det skal være sådan, at når familierne sidder og kigger på, hvilken bil de skal købe næste gang - elbil eller dieselbil, så skal de kunne se, at det er blevet dyrere, hvis man skal købe diesel til dagligt, fortæller Thomas Jensen, der er transportordfører for Socialdemokratiet i Folketinget.

Bliver det dyrere at køre?

Men hvad kommer den nye dieselafgift så til at betyde for dig? Det er nemlig ikke sikkert, at det bliver dyrere for dig at køre i din dieselbil. Det kommer an på, hvor mange kilometer du kører om året.

Fordi samtidig med at dieselafgiften stiger, bliver udligningsafgiften sat ned. Det betyder, at det bliver billigere at eje en dieselbil, men dyrere at køre i den. Herunder kan du se, hvad den nye aftale kommer til at betyde for dig. Tallene kommer fra FDM:

Hvor meget kører du om året?
10.000 km-353 kr. pr. år
15.000 km-206 kr. pr. år
20.000 km-59 kr. pr. år
25.000 km88 kr. pr. år
30.000 km235 kr. pr. år
40.000 km529 kr. pr. år
Kilde: FDM

Politisk uenighed om afgift

En af dem, der har været med til at vedtage den politiske aftale, er Signe Munk.

- Vi sætter dieselafgiften op, fordi vi har en klimakrise, der kradser, og metoden til at forbedre klimaet er, at få CO2-udledningen ned. Og der er en højere dieselafgift et af de værktøjer, vi tager fat på, fortæller Signe Munk, der er klimaordfører for SF.

Hun forstår dog godt, at afgiften ikke bliver taget godt imod hos alle:

- Jeg kan godt forstå, hvis det giver noget frustration derude, men jeg må også bare sige, at det er en del af den grønne omstilling, at vi gøre det dyrere at køre sort og billigere at køre grønt.

Modsat SF's politiske ordfører, Signe Munk, står Dennis Flydtkjær, der finansordfører for Danmarksdemokraternes.

- En dieselafgift, der bliver forhøjet, er jo bare endnu en af de ting, der gør, at der bliver en øget skævvridning af landet. Det er klart, at hvis man bor i København, hvor der er masser af busser og metro, og man ikke har behov for en bil, så gør det ikke noget. Bor man i Vestjylland, hvor der er langt mellem husene og byerne, så er man afhængig af to biler typisk.