Har du skiftet dæk? 260.000 biler kører på sommerdæk om vinteren

Alt for mange biler kører på sommerdæk på de glatte vinterveje. Det er konklusionen i en ny undersøgelse lavet af Rådet for Større Dæksikkerhed.

10 procent af bilerne i stikprøve kørte på sommerdæk trods vinterglatte veje. Forening efterlyser strammere lovgivning.
10 procent af bilerne i stikprøve kørte på sommerdæk trods vinterglatte veje. Forening efterlyser strammere lovgivning.
Foto: Sonny Munk Carlsen

Der er vinterglat på vejene lige nu. Alligevel kører alt for mange danskere stadig på sommerdæk. Sådan lyder det i en ny undersøgelse fra Rådet for Større Dæksikkerhed. 

Mens sneen lagde sig over Danmark i sidste uge, var repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen rundt i Danmark for at undersøge hvilken type dæk, der er monteret på de danske vintertrafikanters biler. 

I løbet af en uge med vinterføre blev i alt 7.890 personbiler kontrolleret på offentlige parkeringsarealer landet over.

10 procent af bilerne var udstyret med sommerdæk. Det svarer til, at 260.000 personbiler kører på sommerdæk på de danske vinterveje.

- Resultatet af dæktællingen fortæller, at omkring 260.000 biler kører rundt på sommerdæk. Ovenikøbet i løbet af en uge, hvor vintervejret for alvor satte ind med masser af sne. Det er blevet bedre, men det er stadig alt, alt for mange, og det er et alvorligt problem for trafiksikkerheden, siger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed i en pressemeddelelse. 

1:55
Det vil Rådet for Større Dæksikkerhed lave om på, så de talte i dag op, hvor mange der stadig var på sommerdæk

Kortere bremselængde

FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

- Når vejene, som i sidste uge, er sne- og isglatte, eller kolde og våde, bremser bilen væsentlig bedre med vinterdæk. Biler på sommerdæk burde slet ikke være ude i trafikken under de forhold, fortæller Volker Nitz.

Rådet for Større Dæksikkered har eksisteret siden 1991 og er sammensat af DTU, Teknologisk Institut, Politiet, Fabrikantforeningen for regummierede Dæk, Dækimportørforeningen og Dæk Specialisternes Landsforening. Volker Nitz undrer sig over, at der modsat andre lande ikke er lovkrav om vinterdæk. 

- For at fremme trafiksikkerheden og fremkommeligheden synes vi, at det er logisk at skæve til lovgivningen i vores nabolande, fx Tyskland. Her er det lovpligtigt at have vinterdæk eller helårsdæk på bilen, når det er vintervejr. Det betyder i praksis, at du skal skifte til vinterdæk, hvis du vil kunne færdes i trafikken, når der er vinterføre. Men det betyder samtidig, at du lovligt kan vælge beholde sommerdækkene på, hvis bare du lader bilen stå, når vi, som i sidste uge, har vinterføre, siger han.