Godt nyt til elbilsejerne: Antallet af lynladere er tredoblet på et år

Rækkeviddeangst er stadig et ord, som de fleste elbillister kender, men nu viser nye tal, at angsten for at løbe tør for strøm på bilen måske ikke behøver at være så stor, som den har været.

(Genrefoto).
(Genrefoto).
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Hvis man er elbilsejer, og samtidig er én af dem, som ind i mellem bevæger sig på langfart, så har antallet af ladestandere længe været en varm kartoffel. 

Mange steder i landet har elbilisterne måtte kigge langt efter muligheder for at lade bilen op, men nu viser nye tal, at det faktisk er blevet bedre, end det har været førhen.

En ny opgørelse fra brancheorganisationen De Danske Bilimportører viser nemlig, at antallet af offentligt tilgængelige lynladepunkter i Danmark er mere end tredoblet gennem det seneste år. Ved udgangen af 2021 var der 243 af slagsen, og det var et tal som ved sidste årsskifte var vokset til 784.

Hvis man kigger på den samlede mængde ladestandere, er tallet vokset fra 4900 til 8762 i samme periode.

- Den markante stigning af offentlige ladepunkter er en absolut nødvendighed, hvis vi skal i mål med de grønne ambitioner. Rækkeviddeangst er stadig en faktor, der begrænser køb af elbiler, og flere lademuligheder kan bidrage til at mindske frygten, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.

20180422-173915-L-4174x2778ma
Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix

Flere ladestandere men også flere elbillister

Én af dem, som man skulle synes, kunne have glæde af udviklingen er Søren Christensen fra Holstebro. Han arbejder til dagligt som rektor på Thisted Gymnasium, hvilket betyder, at han har en daglig køretur på 170 kilometer. 

Han har allerede været elbillist i flere år, og han har bemærket, at der er sket en udvikling. Det betyder dog ikke, at det nødvendigvis har løst alle elbillisternes problemer på landevejene.

- Samtidig med de flere ladestandere er der også kommet markant flere elbiler. Nu er det ikke et problem i min hverdag, fordi jeg lader hjemmefra, men hvis man skal ud i landet, kan man sagtens komme ud for at skulle bruge en hel del tid i kø, hvis man er uheldig at ramme én af de standere, der bliver benyttet meget, fortæller Søren Christensen.

Han oplever dog, at der stadig er områder i landet, som ikke har fået helt lige så meget glæde af de nye ladestandere.

- Hvis du for eksempel kommer ud på Vestkysten, så skal du stadig tænke dig om, når du planlægger din køretur. Mange tankstationer er begyndt at tilbyde opladning, og det hjælper selvfølgelig lidt på det, men det kunne være rigtig fint, hvis kommunerne ville opstille flere ladestandere, fortæller Søren Christensen.

Søren Christensen bor i Holstebro og arbejder som rektor på Thisted Gymnasium. Han kører til dagligt elbil, og han har derfor bemærket, at der er sket en udvikling med ladestandere i Danmark.
Søren Christensen bor i Holstebro og arbejder som rektor på Thisted Gymnasium. Han kører til dagligt elbil, og han har derfor bemærket, at der er sket en udvikling med ladestandere i Danmark.

Ligesom Søren Christensen bor de fleste danskere med bil i parcelhus. Det betyder, at de selv har mulighed for at opstille en ladestander, og De Danske Bilimportører håber derfor, at der bliver gjort en ekstra indsats for de 730.000 danske familier med bil, som bor i enten etagebolig, rækkehus eller lignende. 

- Hvis bilejere i etageejendom eller rækkehus reelt skal have muligheden for at vælge en elbil næste gang, der skal købes bil, så er det helt afgørende med god mulighed for opladning så tæt på bopælen som muligt – evt. i kombination med mulighed for opladning på arbejdspladsen samt lynladning tæt på, lyder det fra Mads Rørvig 

Antallet af elbiler i Danmark nåede i oktober 2022 en milepæl i form af 100.000 elbiler.