Efter opsagt samarbejde: Derfor trækker DAT sig fra aftalen

DAT har onsdag opsagt deres aftale med Midtjyllands Lufthavn.

DAT har opsagt samarbejdet med Midtjyllands Lufthavn for anden gang på under et år (arkivfoto).
DAT har opsagt samarbejdet med Midtjyllands Lufthavn for anden gang på under et år (arkivfoto).
Foto: TV MIDTVEST

- Vi har ikke råd til at løbe den her rute i gang længere. 

Sådan lyder meldingen fra direktøren for Danish Air Transport (DAT), Jesper Rungholm, ovenpå meldingen om at flyselskabet opsiger aftalen på flyruten fra Karup til Kastrup.

DAT, der også opsagde samarbejdet i december 2022, kom ellers tilbage til Midtjyllands Lufthavn i foråret, men må nu kaste håndklædet endeligt i ringen. 

- Med det indtjeningsgrundlag vi har set - og forventer - kan det ikke hamle op med stærkt øgede omkostninger i branchen, fortæller Jesper Rungholm. 

Her henviser han blandt andet til en netop overstået forhandling af overenskomst, men i særdeleshed en stigning i prisen af vedligehold på 20-30 procent om året.

- Der kan vi simpelthen ikke være med som et lille familieejet selskab. Vi kan ikke "hutle" os igennem, og det har vi taget konsekvensen af, lyder det fra direktøren. 

Tallene for flytrafikken har ellers været lovende ifølge Jesper Rungholm.
Tallene for flytrafikken har ellers været lovende ifølge Jesper Rungholm.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Hjælpen rammer skævt 

Da Midtjyllands Lufthavn 17. april igen kunne sende DAT-fly mod København, skete det ellers med en god pose offentlige midler i ryggen. 

Regeringen underskrev nemlig en aftale om at støtte lufthavnen med 4,2 millioner kroner om året de kommende to år.

Penge, der kun er til gavn for Midtjyllands Lufthavn. 

- Efter corona, opdagelsen af teams-møder og de stigende omkostninger, er man nødt til at understøtte indenrigsruterne. Det har de opdaget i blandt andet Italien, Norge og Finland, forklarer, Jesper Rungholm. 

Med andre ord skal pengene altså gå til operatørerne, ligesom det ifølge ham er tilfældet med flere færger, busser og tog.

En opfordring man også har sendt til ministeren.

- Vi har kontaktet transportministeriet og transportministeren (Thomas Danielsen (V) red.), men fik klart afslag, fortæller DAT-direktøren.

Godt samarbejde

Aftalen mellem DAT og Midtjyllands Lufthavn udløber 8. september, hvor det sidste fly mellem Karup og København bliver sendt på vingerne.

Og det ærgrer Jesper Rungholm, at samarbejdet ophører. 

- Trafikken har været på vej i den rigtige retning, og vi har haft et rigtig godt samarbejde med Midtjyllands Lufthavn, men staten skal understøtte os for at det virker, lyder det. 

Lufthavnens formand, Viborgs borgmester Ulrik Wilbek (V), ærgrer sig over bruddet, men tror på Lufthavnens overlevelse. 

- Jeg tror godt, vi kan finde en ny operatør. Vi har en fin dialog med en potentiel operatør, som vi håber, kan overtage, når DAT stopper. Det bliver muligvis med mindre fly, men med flere afgange. Vi regner med at vide mere i næste uge, fortæller Ulrik Wilbek.