Blinklys og lavtsiddende skilte stopper spøgelsesbilister

I 2021 registrerede Vejdirektoratet 82 spøgelsesbilister.

Det er skilte som denne, der skal gøre trafikanter opmærksomme på, at de er på vej i en forkert retning.
Det er skilte som denne, der skal gøre trafikanter opmærksomme på, at de er på vej i en forkert retning.
Foto: Vejdirektoratet

Der er fortsat få, der tager fejl af kørselsretningen på motorvejen og ender som spøgelsesbilister.

I 2021 fik Vejdirektoratet indrapporteret 82 tilfælde af kørsel mod trafikken på landets motorveje, og det er kun ét enkelt tilfælde mere end i 2020.

De seneste fire år er antallet af spøgelsesbilister faldet fra 163 til de omkring 80, og ifølge Vejdirektoratet er det et klart tegn på, at de værktøjer, der er blevet taget i brug langs vejene, virker.

- Vi bliver hele tiden klogere, og takket være nye tiltag som for eksempel lavtsiddende tavler er det lykkedes os at fastholde et stabilt, lavt antal situationer med spøgelsesbilister på motorvejene, siger Bo Brassøe, der er civilingeniør og trafiksikkerhedsrevisor hos Vejdirektoratet.

Flest kører ned ad en frakørselsrampe

Der er flere måder, hvorpå nogle trafikanter ender som spøgelsesbilister. De kan være vendt om på motorvejen, begynde at bakke i stedet for at køre fremad eller komme til at køre ned ad en frakørselsrampe. Den sidstnævnte mulighed er den, der fylder mest i statistikken.

Ifølge Vejdirektoratet opstår omkring halvdelen af alle situationer med spøgelsesbilister ved, at bilister kører ned på motorvejen ad en frakørselsrampe, så de ender med at køre i den forkerte retning.

Blandt dem er der mange demente eller påvirkede trafikanter, som typisk koncentrerer sig om at kigge lavere på kørebanen, og derfor har Vejdirektoratet opsat skilte, der sidder lavere end normalt, ved alle ramper og rasteanlæg på statsvejene. På skiltene står der eksempelvis ’indkørsel forbudt’ eller ’vend om’.

Blinklys og direkte besked til direktoratet

Udover skilte bruger Vejdirektoratet også lys og automatisk anmeldelse af spøgelsesbilister for at undgå farlige situationer. To steder på Sjælland og ét sted på Lolland er der installeret et såkaldt Lane-light-anlæg, som udsender blinkende lys, hvis en bilist bruger en frakørselsrampe til at køre på motorvejen.

Inden for 10 sekunder modtager Vejdirektoratets Trafikcenter også en melding om hændelsen, og det gør det hurtigt at udsende en trafikmeddelelse i radioen til andre trafikanter på strækningen om, at de skal være særligt opmærksomme på, at de kan møde en bilist, der kører den forkerte vej.

- En vigtig del af det forebyggende arbejde er vores overvågning af vejnettet, som giver os en masse viden om spøgelsesbilisters adfærd, og på den måde får vi også inspiration til nye tiltag, siger civilingeniør og trafiksikkerhedsrevisor Bo Brassøe.