Underskrifter til millioner: Nu kommer de første batteritog

Midtjyske Jernbaner og Siemens Mobility har nu papir på samarbejdet om syv nye batteritog, der skal afløse gamle dieseltog i det vestjyske.

2:32
Midtjyske Jernbaners formand, Arne Lægaard, og salgsdirektør i Siemens Mobility i Danmark, Jens Lind, underskriver kontrakten.

Smilene var brede og forventningerne kæmpestore, da der fredag formiddag blev skrevet under på en kontrakt til adskillige millioner på stationen i Lemvig.

Midtjyske Jernbaner underskrev kontrakten med Siemens Mobility, som skal levere syv nye batteritog til jernbaneselskabet.

De syv tog koster i alt 400 millioner kroner. Heraf betaler Region Midtjylland, som ejer Midtjyske Jernbaner, betaler 170 millioner kroner, mens staten betaler de resterende 230. 

Det er første gang, Siemens Mobility leverer batteritog uden for Tyskland, og de elektriske tog tog skal erstatte Midtjyske Jernbanes gamle diesel togsæt, der har mellem 20 og 40 år på bagen. De skal køre på strækningerne Holstebro-Skjern og Vemb-Lemvig-Thyborøn.

- Det betyder rigtigt meget for os, at vi kan understøtte Midtjyske Jernbaner med at blive den grønneste jernbane i Danmark, siger Jens Lind, der er salgsdirektør hos Siemens Mobility i Danmark.

Sådan kommer de nye vestjyske batteritog til at se ud.
Sådan kommer de nye vestjyske batteritog til at se ud.
Foto: Siemens Mobility A/S

Med investeringen bliver Midtjyske Jernbaner en slags grønne pionerer, idet batteritogene bliver de første af sin slags i Danmark. 

- Det bliver en fantastisk rejse, vi kommer på. Jeg synes ikke, at det er skræmmende at være de første, for vi køber en kendt teknologi. Selvfølgelig vil der være nogle udfordringer, men det er der også på de gamle tog, vi har nu, siger formanden for Midtjyske Jernbaner, Arne Lægaard.

Siemens Mobility leverer både tog, der kører på strøm fra batterier og fra brint, og det er  teknologier, som selskabet satser stort på. 

- Vi går all ind på det her, og nu skal vi bare have nogle projekter i gang. Vi har udviklingen på plads, og nu kan vi rulle det ud alle steder, siger Jens Lind.

Midtjyske Jernbaner regner med at kunne tage de nye tog i brug i slutningen af 2024.

Staten bidrager med 230 millioner kroner til indkøbet af de syv tog.