Danmarks første batteritog skal køre i Vestjylland

I 2024 vil syv togsæt på strækningen mellem Holstebro og Skjern samt VLTJ køre på batteri i stedet for diesel.

- Hverken passagerne eller vi som fagforening kan være tjent med den nuværende situation, pointerer Preben S. Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbaneforbund.
- Hverken passagerne eller vi som fagforening kan være tjent med den nuværende situation, pointerer Preben S. Pedersen, der er næstformand i Dansk Jernbaneforbund.
Foto: Region Midtjylland og Sundhedsstyrelsen

Om tre år kører en del af togene i Vestjylland på batteri.

Midtjyske Jernbaner og Region Midtjylland vil investere i syv togsæt, som skal køre på batteri på strækningerne Vemb-Lemvig-Thyborøn (VLTJ) og Holstebro-Skjern, hvor der i dag kører dieseltog. Det oplyser de i en pressemeddelelse.

Ifølge regionsrådsformand Anders Kühnau (S) er det altafgørende, at den kollektive trafik kommer med, hvis den grønne omstilling skal lykkes.

- I Region Midtjylland har vi gennem flere år arbejdet for at få skiftet dieseltog ud med el. I Østjylland har vi kunnet løse det med en letbane. Det er ikke en mulighed på alle strækninger, men til gengæld er teknologien med batteritog nu moden. Den teknologi skal vi selvfølgelig gribe, og derfor er det glædeligt, at Midtjyske Jernbaner er fremme i skoen, siger han.

Strækningen Holstebro-Skjern og dermed indkøb af fire af de kommende batteri-togsæt er en del af regeringens netop offentliggjorte udspil til en infrastrukturplan, der også indeholder planer om investering i lade-infrastruktur til batteritog i hele landet.

Lever op til høje krav

De syv togsæt er sendt i udbud, og heraf fremgår det, at Midtjyske Jernbaner vil overtage de nye tog i løbet af sommeren 2024.

- Det er en rigtig god nyhed, at vi nu kan se frem til at få købt nye tog. Vi har studeret batteritog gennem nogle år, og jeg er overbevist om, at det bliver en løsning, der både er effektiv, driftssikker og lever op til vores høje krav til komfort. Nu er udbuddet ude, og jeg glæder mig til at følge processen frem mod det endelige indkøb, siger Arne Lægaard (V), formand for bestyrelsen i Midtjyske Jernbaner.

Sidste år indgik transportministeren en klimasamarbejdsaftale med Region Midtjylland, der blandt andet nævner batteritog på regionale togstrækninger på Lemvigbanen samt strækningen Skjern-Holstebro.

Region Midtjylland har trafikkøberansvaret på de to vestjyske togstrækninger. Midtjyske Jernbaner leverer togkørslen, mens Midttrafik står for billetsalg og andre passagerrettede aktiviteter.