Telefonsælger lokkede Helga til at skifte elselskab: Nu har ombudsmand politianmeldt firmaet

Helga Graahede Jensen og andre vestjyske kunder skiftede elselskab uden rigtig at vide det. Nu er virksomheden meldt til politiet for blandt andet vildledning.

2:30
Helga Graahede Jensen føler sig snøret af elselskabet Go Strøm, og den følelse står hun ikke alene med.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Hun gør det aldrig igen. Det har Helga Graahede Jensen bestemt sig for. Så hvis en telefonsælger ringer til hende en anden gang, vil hun aldrig købe noget. Det har hun gjort én gang, og det viste sig at være en gang for meget, mener hun.

For Holstebro-pensionisten føler sig snøret. Telefonsælgeren, der gav hende den følelse, præsenterede sig, som om han var fra Vestforsyning, som er det selskab Helga Graahede Jensen får sin strøm fra.

- Så spurgte jeg tre gange, om han nu var sikker på, det var Vestforsyning. Og det sagde han ja til, fortæller Helga Graahede Jensen.

Sælgeren i røret havde et godt tilbud: Hun kunne nu spare 100 kroner på el hver måned. Sælgerens forklaring var, at Vestforsyning var gået over til selskabet Go Strøm.

Men det passer ikke.

- Vi har intet med dem at gøre, siger Vestforsynings kundeservice-chef, Vibeke Lundager Nielsen.

Meget forvirret og ked af det

Det fandt Helga Graahede Jensen også ud af. For 10. august dumpede der en elregning på 1967,55 kroner ind hos hende. Regningen var fra Go Strøm. 

To dage senere fik hun så et brev fra Vestforsyning, hvor de takkede for, at hun havde været kunde hos dem. Her forstod Helga Graahede Jensen, at hun havde skiftet elselskab uden at have ønsket det.

- Jeg blev meget forvirret og ked af det, siger hun.

Så hun kontaktede Vestforsyning og bad om igen at blive kunde hos selskabet. Den oplevelse er hun ikke ene om. For Vestforsyning får dagligt henvendelser fra kunder, der føler sig snydt til at skifte til nye elselskaber som Go Strøm.

Skader branchens omdømme

Vibeke Lundager Nielsen fra Vestforsyning forklarer, at nogle kunder får at vide, Vestforsyning og et andet selskab er fusioneret, så kunderne skal skynde sig at skifte selskab, hvis de stadig vil have strøm. Andre gange lokker telefonsælgere med en billigere elpris, men glemmer at fortælle om de gebyrer, de så lægger ind i kontrakten, så kunden måske reelt set ikke sparer penge, men skal af med flere.

Og når kunderne så får en skrivelse om, at de har skiftet el-leverandør, kan det passe med, at de først får noget på skrift, når de 14 dages mulighed for at fortryde er udløbet, fortæller kundeservice-chefen. Hun mener, de salgsmetoder skader både kunderne og branchens omdømme.

- Det er lidt frustrerende, at vi egentlig gerne vil den fri konkurrence, men kunderne bliver egentlig skadet af, at der er folk, som ringer og lyver og bedrager, siger hun.

Meldt til politiet

Det er ikke kun i Holstebro, kunder ikke har været helt tilfredse med et nyt elselskab. Det viser et kig På Go Strøms Trustpilot. Fire anmeldere giver topkarakteren fem stjerner, mens 44 personer giver én stjerne.

Også hos Forbrugerombudsmanden kommer der flere og flere kundeklager ind over telefonsalg generelt og om forskellige elselskabers fremgangsmåde; klagerne handler både om, at kunderne er blevet ringet op uden at have givet et selskab lov til at ringe, at kunderne føler sig vildledt i telefonsamtalen, og at de muligvis også bliver stillet dårligere økonomisk ved at indgå en aftale med telefonsælgerens selskab. Det er alt sammen noget, som kan være ulovligt.

Forbrugerombudsmanden har også modtaget klager over Go Strøm, der er oprettet som firma 14. april i år:

- Vi har politianmeldt selskabet for at have vildledt 59 forbrugere fra juni til september i år. Og nu har vi modtaget 70 klager over selskabet. Størstedelen af klagerne vedrører også vildledning - ikke bare at selskabet ringer uanmodet, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Får hun sine penge tilbage?

Tilbage i lejligheden i Holstebro har Helga Graahede Jensen, der også har talt med Dagbladet Holstebro-Struer, også overvejet, om hun skulle klage til Forbrugerombudsmanden eller melde selskabet til politiet. Uanset ser hun frem til på mandag.

Go Strøm har nemlig lovet pensionisten, at hun får sine penge tilbage. Det er dog usikkert, om hun får hele beløbet, eller hun må vinke farvel til det oprettelsesgebyr, hun har betalt.

- Det bliver spændende at se, om der kommer penge ind på kontoen mandag, eller det også er løgn, siger hun.

TV MIDTVEST har ikke modtaget en kommentar fra Go Strøm, der 14. april i år blev oprettet af Rasmus Moustgaard.