Jennifer har 11.000 følgere - drømmen er at leve af likes

Flere lever i dag en tilværelse som såkaldt influencer, hvor man får penge for at reklamere for produkter via sociale medier. Én af dem er Jennifer Geertsen Bro fra Holstebro.

Jennifer Geertsen Bro bruger sine 11.000 følgere til at lave aftaler med forskellige virksomheder. Foto: Majbrit Bach, TV MIDTVEST

Jennifer Geertsen Bro fra Holstebro har et arbejdsliv, der adskiller sig en del fra flertallets.

Læs også Jesu Brødre clasher med klassiske musikere: - Vi fucker min stemme lidt op

Hun prøver nemlig at leve af sine sociale medier. Det sker blandt andet på Instagram, hvor hun hver dag deler historier fra sin hverdag.

Pengene tjener hun ved at reklamere for forskellige produkter på sin profil, hvor hun har 11.000 følgere.

- Jeg føler egentlig lidt, at jeg taler til mine online-venner, fortæller hun.

Når det handler om at tjene penge som influencer, er likes altafgørende.

- Jo mere dine følgere er aktive og engagerer sig i de ting, du deler, og jo flere følgere du har, jo flere penge kan du selvfølgelig tjene, fortæller Jennifer Geertsen Bro.

Jeg lignede et stort spørgsmålstegn, da hun kom og prøvede at forklare det

Kasper Nicco Pedersen, butiksbestyrer i Stenhuggeriet i Holstebro.

Siger du influenza?

Ét af Jennifers nye projekter er et samarbejde med Stenhuggeriet i Holstebro. Butikken laver en ny bordplade til hende med rabat til gengæld for, at hun deler processen med sine følgere.

Det er første gang at Stenhuggeriet i Holstebro samarbejder med en influencer.

Ét af Jennifer Geertsens Bros samarbejder er med Stenhuggeriet i Holstebro. Det er første gang, de forsøger sig med sådan en type for markedsføring.  Foto: Majbrit Oddershede Bach

- Vi bruger meget annoncer, fordi vi er lidt gammeldags, fortæller Kasper Nicco Pedersen, der er butiksbestyrer i Stenhuggeriet i Holstebro.

Og der var da også lidt startvanskeligheder, da Jennifer Geertsen Bro første gang kontaktede butikken.

- Jeg lignede et stort spørgsmålstegn, da hun kom og prøvede at forklare det. Jeg vidste ingenting, og jeg anede ikke, hvad hun snakkede om. Så sendte hun en mail, hvor der stod influencer, og jeg troede, det handlede om influenza. Så måtte jeg spørge mine børn, hvad det var, og de grinede vældigt af mig, fortæller Kasper Nicco Pedersen.

Regler skal skabe gennemsigtighed

Ét andet af Jennifer Geertsen Bros samarbejder er med den lokale fotograf Nina Høfdinghoff.

- Tanken er at lave noget fedt indhold til Jennifer, som vi begge kan bruge. Hun kan for eksempel bruge billederne til at promovere noget tøj, hun har haft på. På den måde kan vi begge få noget fedt til vores portfolio, fortæller Nina Høfdinghoff.

Jennifer Geertsen Bro har også et samarbejde med fotograf Nina Høfdinghoff. Foto: Majbrit Oddershede Bach

Men der er klare regler for, hvordan man som influencer skal begå sig på de sociale medier. Alle opslag, hvor der tales om eller vises produkter, som er modtaget med rabat – eller som gaver – skal markeres med en tekst, hvor der står reklame.

- Jeg skriver altid ’reklame’ både på mine opslag og mine stories, når der er tale om sponsorerede produkter, fortæller Jennifer Geertsen Bro.

Jeg vil for eksempel aldrig reklamere for spillesider. Det ville påvirke alt andet, jeg laver fremover

Jennifer Geertsen Bro, influencer. 

Hun har for eksempel delt video og billeder fra en rejse i Marokko, som hun fik gratis af et rejseselskab.

- Hvis jeg har yngre følgere, er det også vigtigt for mig at vide, at de også godt er klar over, at der er tale om et produkt, jeg er blevet betalt for at reklamere for.

Har klare grænser

Samtidig med, at Jennifer Geertsen Bro styrer sine egne sociale medier, arbejder hun også som konsulent i et bureau, der har specialiseret sig i influencer marketing.

Sidste år blev omsætningen i de største danske influencer-bureauer fordoblet, så pengene er derude, men Jennifer Geertsen Bro vil ikke tjene dem for enhver pris.

Jennifer Geertsen Bros vigtige arbejdsredskab er hendes telefon, som hun bruger til at dele sin hverdag med de 11.000 følgere.  Foto: Majbrit Oddershede Bach

- Jeg har sagt nej til mange brands. Jeg vil for eksempel aldrig reklamere for spillesider. Det ville påvirke alt andet, jeg laver fremover, fortæller hun.

Men hun arbejder løbende på at få endnu flere følgere, så hun kommer tættere på drømmen om at kunne leve af sin tilstedeværelse online.

- Det ville være en drøm, der går i opfyldelse, fortæller hun.

I foråret blev fire danske influnecers efter en stikprøvekontrol meldt til politiet for skjult reklame.

Det er forbrugerombudsmanden, der kontrollerer, om folk på de sociale medier tydeligt markerer, om der er tale om sponsoreret indhold. 

04:23 Luk video