Velgørende Black Friday: 20 procent af Dillings omsætning skal varme ukrainere

Herning-virksomheden Dilling donerer 20 procent af Black Friday-omsætningen til velgørenhed. I år bliver det til varmt tøj til ukrainere.

Morten Dilling er fjerde generation og direktør for det danske tøjmærke Dilling i Herning, der producerer tøj og undertøj i økologisk merinould.
Morten Dilling er fjerde generation og direktør for det danske tøjmærke Dilling i Herning, der producerer tøj og undertøj i økologisk merinould.
Foto: Frida Bjørn Fisker, TV MIDTVEST

For mange er Black Friday lig med forbrugsfest. Gode rabatter til kunderne og øget omsætning i butikkerne.

Men for Herning-virksomheden Dilling er der ingen rabatter i forbindelse med Black Friday. I stedet bruger tøjvirksomheden mærkedagen på at donere 20 procent af omsætningen til et velgørende formål.

I år går denne donation så til varmt tøj til internt fordrevne ukrainere i Novohrad-Volynskyi-regionen.

- Jeg tror, at det er en fest som forbruger, at man kan være med til at støtte op om et godt formål. Det tror jeg egentlig ofte, at man har det endnu bedre med, end med at spare nogle penge og måske have købt endnu mere, end man havde brug for, fortæller direktør og fjerde generation i Dilling, Morten Dilling. 

Og med et donationsbeløb på over 600.000 kroner ser direktøren som tegn på, at kunderne faktisk kan se det festlige i at gå anderledes til værks på Black Friday.

- Vi kan se, at det er nået vidt omkring, og at folk vil gerne være en del af det. At vi er nået det niveau, det gør mig ekstremt glad, siger han.

Har særlig forbindelse til Ukraine

At det lige netop er en donation til internt fordrevne ukrainere i Novohrad-Volynskyi-regionen, er ikke tilfældigt.

Dillings produktion, som primært ligger i Danmark, har netop udvidet produktionen til denne ukrainske region i år - og det til trods for krigen.

- Det er klart, at det der sker i Ukraine, det fylder meget hos mange af os. Nu hvor vi er kommet godt i gang med produktionen og har et forhold til lokalbefolkningen, så synes vi, at det er en god anledning til at aktivere vores kunder og lave et godt salg, hvor vi kan donere nogle penge til lokalområdet, dér hvor vi er i Ukraine, forklarer Morten Dilling.

Kulden i Ukraine er begyndt at bide, og når Ruslands missiler samtidig ødelægger landets infrastruktur, har millioner af ukrainerne udsigt til en lang og kold vinter med strøm-, vand- og varmemangel.

- Vi er sikre på, at den her donation kommer til at gøre noget godt, og det er bare helt fantastisk, siger Morten Dilling.

Varmehjælp i en kold krig

Gennemsnitstemperaturen i Ukraine ligger i vintermånederne ofte under frysepunktet, så når de almindelige varmekilder er væk, har ukrainerne særligt behov for varmere påklædning.

Netop det skal de 600.000 kroner fra Dillings Black Friday-omsætning nu forvandles til.

- Det skal give dem noget at varme sig på. Vi donerer 600 uldjakker derover til, og om det derudover bliver tæpper, andet tøj eller penge, det skal vi se på, siger direktøren.

Dilling har ikke lavet Black Friday-rabatter siden 2015, og ifølge direktøren er alle ansatte i virksomheden så glade for at kunne vende forbrugsdagen til noget mere meningsfuldt, at det er en tendens, der er kommet for at blive.

- Det er blevet et højdepunkt på året, at vi kan finde noget aktuelt at donere penge til i stedet for, siger Morten Dilling.