Togskinner hang pludselig ud i luften: Nu får lokoførere nyt værktøj
Sensorer skal overvåge de danske togskinner, så det bliver nemmere at forudse udfordringer efter ekstremt vejr.
Et tredobbelt skybrud skyllede 27. august sidste år jorden væk under en togskinnerne ved en dæmning nær Kibæk i Herning Kommune. Kort forinden havde et tog kørt på jernbanen med 87 kilometer i timen. Da var dæmningen allerede under nedbrydning, og toget hoppede voldsomt, hvilket betød, at flere passagerer slog sig.
Og det må ikke ske igen.
Derfor er Banedanmark nu klar med et nyt værktøj, som skal sikre, at togene kan køre sikkert - også når vejret bliver ekstremt.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
På 1200 lokationer skal der sættes sensorer op, som overvåger og sender information om vejret på de enkelte steder.
- Tidligere var lokomotivførerne vores eneste øjne og ører ude på jernbanen, og derfor kunne vi først reagere, når vi fik en melding fra en lokomotivfører, siger Lene Bøgebjerg Bøgvad, der er teknisk projektejer i Banedanmark.
Det er ikke muligt at undgå skybrud, som det i Kibæk sidste sommer, skriver styrelsen i pressemeddelelsen, men de nye sensorer skal gøre det lettere at forudse, hvor der kan opstå udfordringer omkring togdriften som følge af voldsomt vejr.
De 1200 punkter ligger fordelt over hele landet, men der er flest i de områder, hvor risikoen for problemer med regn er størst.
- De kritiske steder er der, hvor vandet krydser banen. Med det nye værktøj får vi informationer, når ledningerne, der fører vandet væk, er 60 procent fyldte. Så kan vi nå både at foretage os noget og at justere trafikmængden, inden presset fra vandmasserne bliver så stort, at det går ud over dæmningen, siger Lene Bøgebjerg Bøgvad.
Ifølge Banedanmark vil detaljegraden af informationerne fra sensorerne være markant højere, end den information styrelsen i dag får fra DMI.