Ny fodboldbane dumper i vintervejret: - Det er kommet fuldstændig bag på os

Overfladen på den nye milliondyre hybridbane ved Herning Fremad er blevet spejlglat. Stabslederen beklager, at det kunne ske og er i fuld gang med at håndtere problemet.

Det er denne hybridbane ved Herning Fremad, der er blevet spejlglat på grund af et filtlag.
Det er denne hybridbane ved Herning Fremad, der er blevet spejlglat på grund af et filtlag.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Hybridbanen ved Herning Fremad blev indviet for lidt over et år siden som Danmarks bedste vinter-fodboldbane. Frem til juleferien har hybridbanen været vært for hele tre landsholdssamlinger og adskillige kampe for FC Midtjylland, hvor banen har fungeret uden problemer. 

Da FC Midtjylland mødte ind til træning på banen midt i januar, blot tre uger senere, var det dog en anden snak. 

For den nye 12,4 millioner kroner dyre hybridbane, der ellers burde være velegnet til brug i al slags vejr, var gået hen og blevet spejlglat. 

- Det er kommet fuldstændig bag på os. Vi kan jo kun beklage, at det er sket, og det kommer ikke - tro mig, så længe jeg er her - til at ske igen, siger Anders Faber Nielsen, der er stabsleder i Drift og Service i Herning Kommune.

Han har arbejdet med fodboldbaner i 25 år og kalder problemet for 'meget uheldigt'. 

Anders Faber Nielsen, der er stabsleder i Drift og Service i Herning Kommune, har blandt andet ansvaret for hybridbanen ved Herning Fremad og græsbanen på MCH Arena.
Anders Faber Nielsen, der er stabsleder i Drift og Service i Herning Kommune, har blandt andet ansvaret for hybridbanen ved Herning Fremad og græsbanen på MCH Arena.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Filtlag gør bane glat

På en hybridbane kombineres naturgræs med lille mængde kunstfibre. Det gør, at banen bliver mere slidstærk end almindelige fodboldbaner af græs.

Årsagen til den glatte overflade på hybridbanen i Herning er lidt teknisk. Problemet skyldes nemlig, at banen har fået et lille, kompakt filtlag på 0,5-1 centimeter, som gør banen glat at gå på.

Filtlaget består af organisk materiale, der eksempelvis kan komme fra afklippet græs, der er ved at kompostere. 

- På en hård hybridbane, der består af 95 procent sand, kommer det her filtlag til at blive meget tydeligt og meget problematisk, forklarer Anders Faber Nielsen.

Der skal spredes 90 tons sand ud over hybridbanen for at gøre den mindre glat.
Der skal spredes 90 tons sand ud over hybridbanen for at gøre den mindre glat.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Sand er løsningen

Nu er kommunen nødt til at hælde et 90 tons sand på banen for at gøre den klar til de kommende kampe, som FC Midtjylland skal spille på hybridbanen. 

- Det eneste, vi kan gøre nu, er at få blødt banen op, siger Anders Faber Nielsen.

Et sandlag på fire-fem millimeter spredt ud over hele hybridbanen gør, at der bliver en bedre vandgennemtrængning og en blødere overflade, forklarer han. Efter samme princip, som når når spreder sand eller grus på en glat vej.

Arbejdet er allerede i gang, så banen kan blive klar til næste uge.

- Der er en klar forventning om, at banen på mandag har en kvalitet, så der kan spilles træningskampe herfra og resten af sæsonen, siger Anders Faber Nielsen fra Herning Kommune.

Til sommer skal banen renoveres for at modvirke, at problemet opstår i fremtiden.