Herningvirksomhed vil få færger til at sejle på brint

Herningvirksomheden Everfuel har påbegyndt et studie, der skal undersøge muligheden for at konvertere færgerne i Limfjorden, så de sejler på brint i stedet for diesel.

Hos Everfuel arbejder man på at gøre færger brintdrevne.
Hos Everfuel arbejder man på at gøre færger brintdrevne.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

En færge bruger dagligt den samme mængde brændstof som fem-seks lastbiler. Det er selvsagt noget, som miljøet kan mærke.

Derfor har Herningvirksomheden Everfuel startet et studie, som skal undersøge muligheden for at lave færger om, så de i stedet sejler på brint. Et studie, der tager udgangspunkt i Limfjordens mange små færger.

- Det er jo super interessant, for færger er jo virkelig et af de steder, hvor batterier har svært ved at løse opgaven, men hvor brint er en interessant løsning, siger Jacob Krogsgaard, der er administrerende direktør i Everfuel.

Udover at se på, hvordan færgerne eventuelt kan komme til at sejle på brint, så vil Everfuel også se på, hvordan de kan producere brinten i GreenLab i Skive.

- Det giver bare god mening, siger Jacob Krogsgaard.

Når studiet er færdigt, vil de kommuner, som har færger i Limfjorden, få en manual, der viser, hvad det koster at konvertere færger til brint, og hvordan teknologien i så fald vil virke.

Everfuel forventer ikke, at det tager meget mere end et år at få alt det tekniske på plads omkring brintfærger. Derefter kommer der dog en beslutningsproces og noget politik, som kan trække tiden ud, og som vil gøre, at der kommer til at gå længere tid, inden vi får første brintdrevende sejltur. Hos Everfuel er man dog sikre på, at brintfærgerne vil være en god og holdbar løsning, som også kan bruges til anden tung trafik.

- Fordi vi kan producere brint i store skalaer på centrale anlæg, vi kan lagre det, hvis der er masser af vindmøllestrøm om mandagen, så kan vi lagrer den til fredagen, og derefter tanke den hurtigt på en færge, en lastbil eller en bus, siger Jacob Krogsgaard.