Brødre sælger slik for 2,5 millioner om måneden

Danskerne spiser voldsomme mængder slik hvert år. Det kunne tre brødre fra Herning se en god forretning i, så nu sælger de bland selv slik online til hele landet.

Labre larver, Røde hunde eller Center-chokolade. Det er de helt store beslutninger, der skal tages, når fredags-slikposen skal blandes. Men nu har tre brødre fra Herning gjort beslutningen både mere bekvem og hygiejnisk. De sælger bland-selv-slik, som bliver leveret lige til døren.

- Til at begynde med lånte vi nogle stativer, og så købte vi tyve bøtter slik, og så begyndte vi ellers selv at stå og pakke inde i et lokale her inde ved siden af, siger Lasse Salling Petersen, der er den yngste af de tre brødre.

quoteVi havde sat sådan en pling-lyd til, hver gang der tikkede en ordre ind. Men nu er vi endt der, at vi har slået lyden fra, fordi der kommer så mange ordre.

Mikkel Salling Petersen

Ideen var, at en pink bil skulle være blikfang og bringe bland selv slik ud til slikhungrende kunder i det midtjyske, men potentialet viste sig at være langt større end det.

Danskerne har verdensrekord i slikspisning

- Vi startede ud med, at den kun skulle køre rundt her i det midtjyske, men så en dag fik vi en ordre fra Roskilde, og vi tænkte, hvad gør vi lige ved den. Vi havde jo lavet en webshop, som kunne bruges af alle i hele landet, men vi havde da aldrig forestillet os, at folk i København eller Aalborg ville bestille slik hos os, siger Mikkel Salling Petersen.

Bilen her skulle egentlig bringe slik ud til kunder i det midtjyske. Men ret hurtigt fandt de tre brødre ud af, at levering med post var bedre. Nu fungerer den udelukkende som blikfang, og så bringer den slik ud til midt- og vestjyske kunder fredag og lørdag.
Bilen her skulle egentlig bringe slik ud til kunder i det midtjyske. Men ret hurtigt fandt de tre brødre ud af, at levering med post var bedre. Nu fungerer den udelukkende som blikfang, og så bringer den slik ud til midt- og vestjyske kunder fredag og lørdag.

Ja, kunderne kunne godt se fidusen i af bestille snolder hjemmefra. Ordrerne begyndte nærmest af vælte ind hos brødrenes nystartede firma Slikbilen i Vildbjerg.

- Jeg tror, det var 1. juli, vi gik live med webshoppen, og når der kom en ordre ind, så tænkte vi, at det er sgu fedt det her. Jeg kan huske, at vi havde sat sådan en pling-lyd til, hver gang der tikkede en ordre ind. Men nu er vi endt der, at vi har slået lyden fra, fordi der kommer så mange ordrer, siger Mikkel.

Millionomsætning på få måneder

Til dagligt har Mikkel og Daniel Salling Petersen et firma, hvor de blandt andet leaser printere til virksomheder. Men under Corona var alle møder aflyst, og derfor kom Mikkel på ideen med at sælge slik online.

quoteNår Hjem-IS kan køre rundt med is, så kan vi vel også køre rundt med slik.

Daniel Salling Petersen

- Mikkel ringede en dag og sagde, at vi da skulle sælge slik. Når Hjem-IS kan køre rundt med is, så kan vi vel også køre rundt med slik. Og det gv jeg ham jo ret i, siger Daniel Salling Petersen, som er den ældste af de tre brødre.

Han lod sig hurtigt overtale af den gode ide, og på ni måneder er brødrenes slikeventyr blevet en virkelig god forretning.

- Vi havde en omsætning på 150.000 kroner i november. Nu har vi en omsætning på 2,5 millioner kroner om måneden, siger Mikkel Salling Petersen.

Daniel, Mikkel og Lasse Salling Petersen er brødrene bag Slikbilen. De har endnu ikke helt forstået, at de har fået så stor og så hurtigt succes med deres slik-virksomhed.
Daniel, Mikkel og Lasse Salling Petersen er brødrene bag Slikbilen. De har endnu ikke helt forstået, at de har fået så stor og så hurtigt succes med deres slik-virksomhed.

Kunderne køber slik online til en lidt højere kilopris, end den man betaler i butikkerne. Slikbilen har nu mere 300 slikvarianter, på få måneder har de ansat fyrre medarbejdere, som hver dag sørger for at de 500-600 daglige slikordrer bliver sendt afsted til kunder i hele landet.
Brødrene tror selv på, at den gode slikkvalitet, de tilbyder, er det, der lokker kunderne til – også når Coronapandemien er fortid.

- Det er klart, at Corona har boostet det her, også i forhold til at folk er blevet langt mere opmærksomme på produktet, og på hvem der egentlig har været i nærheden af slikket inden. Og der er det klart, at vi har nogle langt bedre forholdsregler her, end de har ude i butikkerne, siger Daniel Salling Petersen.