Holstebrovirksomheds salg er eksploderet under krisen – må genindkalde natholdet

Holstebrovirksomheden Creative Company har oplevet et stigende salg til private så stort, at de genindkalder deres nathold.

Lotte Lottau Kærgaard er direktør for kreativitet og trivsel i Creative Company.
Lotte Lottau Kærgaard er direktør for kreativitet og trivsel i Creative Company.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Intet er så skidt, at det ikke kan tænde et lys i mørket.

Omtrent sådan kan situationen med coronavirus beskrives for Holstebrovirksomheden Creative Company, der laver hobbyartikler.

For mens salget til det offentlige, skoler og institutioner, der normalt er en stor del af indtægtskilden for den kreative forretning, er gået så godt som helt i stå, blomstrer et andet marked: Det private.

- Fordi folk er hjemme, har de brug for noget kreativt at lave – måske med deres børn – så vi oplever faktisk en ret kraftig stigning i vores salg på vores hjemmeside til private, siger direktør for kreativitet og trivsel i Creative Company, Lotte Lottau Kærgaard.

Det, som de private køber, er hovedsageligt ting til børn såsom rørperler. Creative Company ser også en stigning i salget af nemme materiale-sæt, hvor der følger instruktioner med, så børnene kan sidde med det selv, og bomuldsgarn, så strikke- og hækleentusiaster kan producere i hjemmet.

Må genindsætte nathold

Creative Company havde ellers taget deres forholdsregler efter udmeldingerne fra myndighederne om, at der skulle sendes så mange hjem som muligt.

Derfor blev natholdet droppet, men det er nu genindsat, fordi antallet af ordre er steget markant til de private kunder.

- På ordre og antalsniveau oplever vi en stigning på mellem tre og fire gange sammenlignet med sidste uge. Det gør også, at vi har genoptaget vores nathold på lageret fra søndag aften. Dels fordi vi oplever den store stigning, og dels fordi vi gerne vil have, at vores lagerhold og nathold holder afstand til hinanden, forklarer direktøren.

Det stigende salg til private er både en overraskelse og noget, som virksomheden havde forventet.

- Børnene er jo hjemme og skal hjemmeundervises. Men der er også rigtig mange timer, der skal bruges. Så på den måde kommer det ikke bag på os. Men det kommer alligevel bag på os, at det er så kraftigt, som det er, siger Lotte Lottau Kærgaard.

Lys i mørket

Selvom det er en glædelig nyhed, at salget til private kunder er steget, er det ikke helt nok til, at det kan opveje det salg, som ikke længere foregår til det offentlige, skoler og institutioner.

Til gengæld gør det, at virksomheden tænker i nye baner.

- Det er et lys i mørket. Det gør, at vi tænker, vi kan gøre en forskel – også for private. Vi har for eksempel fået en af vores kreative piger til at overtage vores Instagramprofil, hvor hun sender og viser forskellige ideer, man kan lave derhjemme. Og så sender vi en times kreative live-fjernsyn fra Facebook, forklarer direktøren.

Ønsker du at se, hvad Creative Company lægger ud på Instagram, kan du finde deres profil her: