Feriehusudlejer om rengøringsklager: - Det gør faktisk oprigtigt ondt hver gang

Udlejningsdirektøren hos Feriepartner i Hvide Sande kalder rengøring den største udfordring i branchen.

Rengøring af sommerhuse er den største udfordring i udlejningsbranchen, siger direktør.
Rengøring af sommerhuse er den største udfordring i udlejningsbranchen, siger direktør.
Foto: undefined

Når man lejer et sommerhus, skal alt være i orden. Der skal være rent, og inventaret skal være brugbart. Det giver sig selv, forklarer Lykke Høj, der er udlejningsdirektør hos feriehusudlejeren Feriepartner i Hvide Sande.

Kommentaren kommer efter flere historier om, at der ikke har været gjort ordentligt rent i flere ferieboliger hos udlejeren Novasol. Blandt andet mødte familien Bigom og Hanne Johansen op til madrester i køleskabet, afløbsriste fulde af hår og beskidte toiletter.

Det er uden tvivl en fejl, forklarer Lykke Høj, men hun fastslår også, at klager grundet rengøring er uundgåelige – især i år med de mange udskiftninger sæsonen igennem.

- Vi synes, vi gør vores ypperste for at sikre, at de her ferier starter godt, og så er der selvfølgelig bare nogen, vi kommer til at skuffe. Det gør faktisk oprigtigt ondt hver gang. Vi er kede af det hver gang, siger udlejningsdirektøren hos Feriepartner.

Lykke Høj kommenterer, at Feriepartner – ligesom Novasol, som har haft de klager, TV MIDTVEST har fortalt om – også har kunder, der klager over rengøringen.

"Man skal have, hvad man betaler for"

En af dem, der har lejet et sommerhus i Søndervig denne sommer, er Ronni Morell fra Hvidovre.

Han synes, at alt skal være i orden, når man ankommer til et sommerhus. Herunder skal det selvfølgelig være rengjort, forklarer han.

- Jeg synes, at når man betaler 22.000 kroner for en uge, så skal det være i orden, og det kunne godt have været bedre, siger han om det sommerhus, han har lejet.

Ronni Morell slår dog fast, at det sommerhus, han har lejet, var relativt rent.

Der kan tjenes mange penge

Sommeren i år er meget anderledes end det, udlejningsfirmaerne tidligere har oplevet.

På grund af coronakrisen er 75 procent af lejerne danskerne, mens det tal normalt er 20. Og det har stor betydning.

- Danskerne tager en uges ferie, og tyskerne tager normalt to ugers ferie. Det gør selvfølgelig, at vi har mange flere skift i vores huse, vi har mange flere rengøringer og skift hver lørdag, så det er en travl sommer, siger Lykke Høj.

Der er i år ansat mere rengøringspersonale, men alligevel er det uundgåeligt helt at eliminere klager om rengøring.

Derfor er udlejningsdirektøren ikke i tvivl om, at der også kan tjenes penge, hvis der findes en løsning.

- Den, der knækker den her nød, kan tjene virkelig mange penge. Det er branchens største udfordring, siger hun.

4:15
Rengøring af udlejningssommerhuse er branchens største udfordring, siger udlejningsdirektør, efter der de seneste dage har været flere sager om manglende rengøring.