Ulykker ved jernbaneoverskæringer

Togulykken onsdag aften, hvor to personer blev dræbt, retter endnu en gang søgelyset mod jernbaneoverskæringer.

Togulykken i Thisted onsdag aften føjer sig til rækken af ulykker ved jernbaneoverskæringer. Her er nogle af det sidste års ulykker.

3. september 2014: En 69-årig kvinde og en 68-årig mand omkommer, da deres bil bliver ramt af et tog i jernbaneoverskæringen på Kappelstensvej i Thisted. Overskæringen er sikret med lys og klokker, men ikke med bomme.

22. februar 2014: En 21-årig mand fra lokalområdet ved Snedsted i Thy mister livet, da hans bil bliver ramt af et tog på Thybanen i en ubevogtet jernbaneoverskæring ved Vestervigvej i Bedsted. Der er ifølge politiet tale om en overskæring uden lys og bomme.

23. maj 2013: En mor og hendes datter kommer lettere til skade, da et tog på Lemvigbanen bliver afsporet efter kollision med en traktor med gyllevogn i en ubevogtet overskæring på Marsbjergvej mellem Ramme og Bonnet.

5. maj 2013: En 47-årig far og hans to teenagebørn på 15 og 12 år omkommer, da deres bil blev påkørt af et tog i en overskæring ved Vinderup mellem Struer og Skive. Overskæringen var udstyret med lyssignal og advarselsklokke, men havde ikke bomme.

En rapport om ulykker i jernbaneoverskæringer mellem 1998 og 2008 viste, at der i perioden skete 36 ulykker med 10 dødsofre i overskæringer med blinklys, mens der i overskæringer med bomme var 170 ulykker med ni dødsofre.

Overkørsler med bomme er på mere trafikerede strækninger, og målt i relative tal viser undersøgelsen, at bomme får mængden af ulykker til at falde.

Arbejdet med at sikre eller fjerne ubevogtede jernbaneoverskæringer er i gang, og Banedanmark venter at være færdig i 2018.