Trafikordfører: Jernbaner i Thy er en dårlig forretning

Venstres Kristian Pihl Lorentzen lægger ikke skjul på, at Thybanen er udfordret, da mange tager bilen i stedet for toget.

Et notat fra Transportministeriet viser, at togdriften i Midt- og Vestjylland er op til fire gange dyrere end den gennemsnitlige togdrift i Danmark. Notatet slår samtidig fast, at ti gange så mange personer starter bilen og tager cyklen frem for at hoppe i toget i Midt- og Vestjylland.

Det har rejst store spørgsmålstegn ved fremtiden for nogle af landsdelens jernbanestrækninger.

- Hvis man ser på det rent samfundsøkonomisk, er det en dårlig forretning med jernbaner i de områder af Danmark, som er tyndt befolket. Midt- og Vestjylland er ”Bil-land”, og det er dyrt at køre med tog, fordi der er forholdsvis få passagerer, men det får mig ikke til at sige, at vi skal stryge banerne, siger Venstres trakordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Selvom lokalbanerne er en dårlig forretning for samfundet, påpeger Kristian Pihl Lorentzen, at man fra politisk side ikke skal tage forhastede beslutninger.

- Vi skal være meget påpasselige med at nedlægge jernbanerne. Noget tyder på, at vi har været lidt for hurtige til at nedlægge nogle jernbaner tidligere. Men det er da en overvejelse, vi hele tiden må gøre os. Hvor mange penge skal vi bruge på togdriften, som er meget dyr, i forhold til at bygge bedre veje? Det er en prioritering, som vi er nødt til at forholde os til.

-Men jeg kan love, at det ikke er Venstre, der kommer til at nedlægge Thybanen. Men hvis der opstår et krav fra thyboerne om, at banen skal nedlægges, så er vi naturligvis klar til at se på det. 

Se hele interviewet med Kristian Pihl Lorentzen herunder.

02:36 Luk video