To sure smileyer kan føre til politianmeldelse af Hotel Skjern

Hotel Skjern står til at få den anden sure smiley på få måneder. Hotelejeren er klar til at tage sagen i retten.

Hotelejer Christian Rasmussen er så utilfreds med Fødevarestyrelsen, at han har tænkt sig at gå rettens vej. Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Hotel Skjern står nu til en politianmeldelse efter hotellets anden dårlige smiley inden for kort tid. Hvis det ender sådan meldes hotellet til politiet. Det skriver Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Vi har gjort tingene fuldstændig efter bogen, og vi har udvist rettidig omhu.

Christian Rasmussen, Ejer, Hotel Skjern

Fødevarestyrelsen aflagde den 29. juli Hotel Skjern et besøg. Her målte styrelsen for høje temperaturer i kølerummet, og det kan nu føre til hotellets anden sure smiley. Hotelejer Christian Rasmussen føler sig dog så uretfærdigt behandlet, at han er klar til at gå rettens vej.

- Vi tager sagen hele vejen. Det er i retten, vi tager den, og der er tre retsinstanser. Vi mener, at det klokkeklart er direkte løgn, siger Christian Rasmussen til Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Læs også Hotelejer forstår ikke sur smiley: Har klaget over afgørelsen

Første sure smiley kom i maj

Det er ikke længe siden, at Hotel Skjern fik sin første sure smiley. Det skete, da Fødevarestyrelsen tilbage i maj aflagde hotellet et besøg. 

På samme dag var kølerummet på stedet nemlig gået i stykker, og selvom kølerummet blev repareret, imens styrelsen var tilstede, og alt maden blev kasseret, så fik Hotel Skjern alligevel en sur smiley i kontrolrapporten og en bøde på 10.000 kroner.

Ved den lejlighed var hotelejer Christian Rasmussen så fortørnet, at han valgte at klage over afgørelsen.

Læs også Rod i regnskabet: 788 kilo slik beslaglagt i Herning

- Vi har gjort tingene fuldstændig efter bogen, og vi har udvist rettidig omhu. Vi opdagede fejlen, fik den udbedret og kasserede varerne. Vi spurgte også direkte, om vi kunne have gjort noget anderledes, men vi havde gjort det hele efter bogen, fortalte Christian Rasmussen efterfølgende til TV MIDTVEST.

Dengang havde man fra Fødevarestyrelsen tillid til, at fejlen blev udbedret, men styrelsen holdte alligevel fast i, at den sure smiley var berettiget.

- Kølerummet har kørt med for høj temperatur i så lang tid, at også madvarer opbevaret derinde havde for høj temperatur. Sådan som reglerne er, så får man bøden for det, der er sket, fortalte Annette Arbjerg, der er sektionsleder hos FødevareSydVest, ved den lejlighed til TV MIDTVEST.

´Vi har rettet en fejl fuldstændig efter bogen´

Ved Fødevarestyrelsens andet besøg er det blevet konkluderet, at fejlen ikke er blevet rettet, og at der stadigvæk bliver målt for høje temperaturer i kølerummet. Det viser den foreløbige rapport, som Dagbladet Ringkøbing-Skjern er kommet i besiddelse af.

Hotelejeren er dog ikke enig i, at hotellet ikke har rettet fejlen.

- Vi har rettet en fejl fuldstændig efter bogen. Så kan det godt være, der var en lidt for høj temperatur anden gang, men de grader er sådan set irrelevante, for de har brugt målingen til at konkludere noget om den tidligere sag, og konklusionen passer simpelthen ikke, siger hotelejeren til Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

02:35

TVMIDTVEST den. 27. juli 2019.

Luk video