Søvnig chauffør væltede med 37 ton fisk efter for mange timer bag rattet

I maj afslørede TV MIDTVEST flere lastbilchauffører i at køre mange timer uden dagligt hvil. Nu står det klart, at et 2,5 år gammelt trafikuheld netop skyldtes for mange timer bag rattet.

37 tons industrifisk. En kæmpe last tabt i et uheld ved Sjørup mellem Holstebro og Viborg. Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

Natten til den 10. februar 2016. En chauffør mistede herredømmet over sin lastbil ved Sjørup mellem Viborg og Holstebro. Han tabte 37 tons industrifisk. På vejen. I grøften. Det lå overalt.

13:04

Midt i maj dokumenterede TV MIDTVEST, hvordan lastbilchauffører gennem KM Logistik, der har adresse på Thyholm og i Hanstholm, kørte mange timer uden et dagligt hvil på 11 timer, som er lovpligtigt.

Luk video

- Chaufføren mistede herredømmet over køretøjet i kurven og fik et hjulpar ud i rabatten, fortalte indsatsleder Ole Hofmansen fra Midt- og Vestjyllands Politi dengang.

2,5 år efter har TV MIDTVEST igen besøgt uheldsstedet. Denne gang sammen med bilinspektør Per Bo Hansen, der de seneste 35 år har arbejdet som inspektør for blandt andet Havarikommissionen.

- Man kan jo se på måden, lastbilen har kørt på, at vedkommende er vågnet op og har forsøgt at gøre noget, men kunne intet stille op på det tidspunkt, siger han om uheldet.

- Hvis der er modkørende, der rammer lastbilen, har vi trafikdrab, og så har vi en helt anden konsekvens.

Faldt i søvn

Her i foråret kontaktede TV MIDTVEST chaufføren, der kørte galt i februar 2016. Han ønskede ikke at fortælle, hvad der præcist var sket den nat. Men han bekræftede, at han var faldet i søvn efter alt for mange timer bag rattet.

Det var noget af et oprydningsarbejde, uheldet i februar 2016 resulterede i. Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

- Det er tåbeligt. Det, de gør ved at være døsige, er, at de giver sig selv en længere reaktionstid. De har brug for en kortere. De har brug for mere tid, fordi de ikke kan manøvrere sådan et stort køretøj lige så hurtigt og simpelt som med almindelige biler, uddyber Per Bo Hansen.

Kørte solen sort

Det var flere personer inden for transportbranchen, der gjorde TV MIDTVEST opmærksom på, at chaufføren fra uheldet kørte undtaget kørsel. Han kørte 'solen sort', som man inden for branchen kalder det, når en chauffør kører meget længere end de 13 timer, det er tilladt i døgnet.

Hvad er undtaget kørsel?

Transporter med industrifisk er undtaget fra de almindelige regler om køre- og hviletid. Det kaldes ”undtaget kørsel”. Men det betyder ikke, at chaufførerne er undtaget for hvil. De skal følge ”Arbejdstidsdirektivet” og ”Bekendtgørelse om hviletid og fridøgn”. Her står, at chaufførerne skal have 11 timers samlet hvile i løbet af et døgn. Det er ikke nok, at mindre pauser, ventetid eller for eksempel færgeture til sammen giver 11 timer på et døgn.

Den nat kørte han fisk til fiskemelsfabrikken, TripleNine, i Thyborøn. Heldigvis skete der kun materiel skade. Alligevel kører han ikke længere med industrifisk.

Læs også Afsløring: Chauffører kører op til 59 timer uden en hel nats søvn

40 timer bag rattet uden dagligt hvil

For godt en måned siden dokumenterede TVMIDTVEST, hvordan chauffører, der kørte med industrifisk, sad bag rattet i op til 40 timer uden et ordentligt hvil. En enkelt chauffør endte på næsten 60 timer.

Torsdag skal transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance i samråd om undtaget kørsel.

Ved du noget?

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du ved noget om lastbiltransporter, hvor chaufføren ikke har et langt hvil på 9 til 11 timer hvert døgn.

Du kan kontakte os i fortrolighed. Vi bringer ikke dit navn eller andet, der kan identificere dig, med mindre vi aftaler det efterfølgende. Men vi vil gerne have dit navn og nummer, så vi kan vende tilbage til dig og høre nærmere.

Udfyld formularen herunder eller skriv til journalist Majbrit Bach på maba@tvmidtvest.dk – eller ring til redaktionen på 96 12 12 12.