Afsløring: Chauffører kører op til 59 timer uden en hel nats søvn

Vi har fulgt en række lastbilchauffører, som kører flere døgn næsten uden søvn. Ulovligt og helt ubegribeligt, siger branchefolk.

2,5 døgns kørsel med kun korte pauser undervejs. Nogle lastbilchauffører kører langt ud over grænserne for, hvad der er lovligt og forsvarligt, kan TV MIDTVEST dokumentere.

Vi har på afstand fulgt efter seks lastbiler på en tur fra Danmark til Sverige og tilbage igen. Ingen af chaufførerne fulgte de generelle arbejdstidsregler for, hvor meget hvile man skal have på en tur af den længde, og en enkelt brød loven eftertrykkeligt. Den chauffør, som kørte længst, var på arbejde 59 timer i træk uden på noget tidspunkt at holde hvil i mere end fire timer.

Helt ubegribeligt, lyder reaktionen fra 3F.

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger Kjeld Jensen, der er konsulent hos 3Fs Transportgruppe og har 30 års erfaring med de regler, der er på området.

- Det er ikke lovligt, det her

De seks lastbiler kører med industrifisk for virksomheden KM Logistik, som står for transporterne til fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn.

quoteDer er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn.

Kjeld Jensen, 3F

Ifølge arbejdstidsreglerne skal chaufførerne holde et hvil på 11 timer hvert døgn, men vores billeder viser, at der kun bliver holdt kortere pauser på op til fire timer undervejs på den 1600 kilometer lange tur fra Thy og Mors til Norrsundet i Sverige, hvor chaufførerne henter de fisk, der skal laves til fiskemel.

- Det er ikke lovligt det her. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Det er den slags, der er med til at give branchen et dårligt ry, og så er det voldsomt konkurrenceforvridende. Dem, der gerne vil gøre det rigtigt, kan slet ikke konkurre på de her vilkår, siger Kjeld Jensen fra 3F.

Sådan er reglerne om hviletid

Virksomhed: Målet er ikke at overskride regler

KM Logistik erkender, at chaufføren med den 59 timer lange arbejdsdag har gjort noget ulovligt, men hos virksomheden mener man, at det er hans eget ansvar, da han er hyret ind til opgaven som selvstænding vognmand og ikke er ansat i KM Logistik.

quoteVi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. 

Jens H. Petersen, KM Logistik

- Vi er nødt til at tro på, at han selv har styr på sin køre- og hviletid, siger Jens H. Petersen, der er leder hos KM Logistik.

Kørsel med industrifisk tæller som "undtaget kørsel". Det betyder, at reglerne for køre- og hviletid er anderledes end normalt, men en ekspert på området slår fast, at reglen om, at man skal have 11 timers hvile, hver gang man har arbejdet 24 timer, ikke kan gradbøjes.

- Hvis man kører og arbejder i Danmark, så skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup, der er chefkonsulent hos ATL, som er arbejdsgiverforeningen for transport og logistik.

Hos KM Logistik kører man altid ruten til Norrsundet på denne måde, og Jens H. Petersen erkender, at det kan være på kant med reglerne.

- Vi bevæger os helt ud til grænserne. Selvfølgelig gør vi det. I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger Jens H. Petersen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den chauffør, der var på arbejde i 59 timer.

En chauffør bryder loven og kører 59 timer i træk uden ordentlig søvn. Hvordan kan det ske?