Politikere kan stoppe reklamer for alkohol for helt unge

Når barer som Temabar i Viborg markedsfører sig overfor unge helt ned til 16 år bør politikerne gribe ind, mener organisationen Alkohol & Samfund.

Peter Konow
Foto: TV MIDTVEST

Fredag blev flere barer og diskoteker i Midt- og Vestjylland kritiseret i en ny rapport fra interesseorganisationen Alkohol & Samfund.

Blandt andet Temabar i Viborg, som sammen med eventarrangøren Beer Runners Denmark, den 13. maj i år arrangerede Ølstafet rundt om Søndersø. Deltagerne skulle være mindst 16 år og altså ikke 18, som er den lovpligtige alder for at få udskænket alkohol.

- Hvis politikerne vil, så burde de kunne få stoppet det her ret hurtigt, mener Peter Konow, som er direktør i Alkohol & Samfund.

Han peger på en bestemmelse i restaurationsplanen for kommunerne i Midt- og Vestjyllands Politikreds.

Ifølge Peter Konow giver bestemmelsen mulighed for at kommunens bevillingsnævn (som blandt andet består af byrådspolitikere, restauratører og folk fra politiet) ophæver bevillingen for den restauration, som overtræder lovgivningen omkring reklame for alkohol.

I restaurationsplanen står der under paragraf 4.6:
"Bevillingsnævnene forudsætter, at en bevillingshaver ikke fører en sådan
prispolitik, publikumspolitik, påklædningspolitik eller reklamepolitik, at der herved
opstår særlige ædruelighedsmæssige, sociale eller politimæssige problemer. En
sådan drift vil efter omstændighederne kunne medføre tilbagekaldelse af
alkoholbevilling efter de i pkt. 7.3. nævnte regler."

- Hvis man reklamerer overfor nogle, man ikke må sælge til... så har man et problem. Og hvis den måde, man fører forretning på, bryder loven så er det opsigtsvækkende, hvis man kan fastholde sin bevilling, mener Peter Konow.