Lokomotivfører tager afsked med bumletog: - Et vemodigt farvel

Det smertede en smule i en lokomotivførerens hjerte at tage afsked med de gamle MR-tog i Struer.

Mikael Hove Jensen voksede op i MR-toget som lokomotivfører, da han startede i 1995, så i dag var et vemodigt farvel.
Mikael Hove Jensen voksede op i MR-toget som lokomotivfører, da han startede i 1995, så i dag var et vemodigt farvel.
Foto: Jørgen Ahler, TV MIDTVEST

I 23 år har Mikael Hove Jensen siddet forrest i MR-toget som lokomotivfører, men nu er det slut. De første af de såkaldte bumletog er nemlig blevet løftet af skinnerne.

I dag var det derfor en nostalgisk dag, og det smertede en smule i toghjertet hos lokomotivføreren.

- Det er da lidt vemodigt at sige farvel til en gammel traver. Det var det tog, jeg voksede op i som lokomotivfører, da jeg startede i 1995, så det gibber da lige lidt at sige, det var det, siger Mikael Hove Jensen, der er gruppeleder hos DSB i Struer.​

De første MR-tog blev leveret i 1978, og de har kørt i Struer i 30 år, men nu efterlader de altså lokomotivførerne på perronen.

- Den har i hvert fald gjort det godt. Det har været rygradden her ovre i vest for DSB's vedkommende. Som vi altid har sagt: Bare vi får en MR, kommer vi altid hjem. Det er et gammelt ordsprog blandt lokomotivfører herovre, siger lokomotivføreren, der ikke ved, hvorfor MR-toget bliver kaldt bumletoget.

- Det hed allerede bumletoget, da jeg startede i 1995, så det tog jeg også bare til mig, smiler Mikael Hove Jensen.

Der skulle to kraner til at flytte de gamle MR-tog, som nu bliver kørt til skrot i Esbjerg.
Der skulle to kraner til at flytte de gamle MR-tog, som nu bliver kørt til skrot i Esbjerg.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Nyere tog kommer til

Efter MR-togene kom IC3-togene, og nu begynder IC4-togene at tage over.

- Tiden skifter heldigvis, så vi kan få noget nyt og bedre. Vi er også begyndt at skifte til flere IC4-tog herovre, så tiden er jo passende, siger lokomotivføreren, der ikke ved, hvorfor MR-toget bliver kaldt bumletoget, siger Mikael Hove Jensen.

Spørgsmålet er så, om det ikke er lidt uværdigt for et tog med så megen historie, at det skal køre sidste tur på en ladvogn til Esbjerg for at blive skrottet fremfor at tage turen ved egen hjælp.

- Alderen har jo indhentet dem, og så må det være sådan. Nu kan vi bruge lidt længere tid på alle sammen at sige farvel til dem. Vi kan jo se dem forsvinde nu, i stedet for at bare en mand skulle køre med det. Så det er meget fint, siger Mikael Hove Jensen.

Ifølge Mikael Hove Jensen vil det kræve et større arbejde og en tur på værksted at køre togene på skinner til Esbjerg.

Passagerer kan stadig opleve nogle få bumletog ude på skinnerne. Men når de ikke kan mere, bliver de også skrottet.

1:53
I dag blev det første af fire MR-tog, bedre kendt som bumletoget, kørt til skrot på en ladvogn fra Struer, og det var en vemodig afsked.