Historisk bumletog er nu fortid
Det er slut med MR-togene, bedre kendt som bumletoget, som i 30 år har kørt på skinner fra Struer.
De fleste her i landsdelen har nok på et eller andet tidspunkt været ude at køre med det såkaldte MR-Tog, bedre kendt som bulmletoget.
Men nu er det slut med de gamle tog. I dag blev det første af fire MR-tog kørt til skrot på en ladvogn fra Struer.
- Det er Struers historie med transport, fordi den har jo kørt her oppe i 30 år, så det er lidt nostalgisk at se, at den skal forsvinde af banen, siger Niels Ove Stougaard, der er forhenværende lokomotivfører og medlem af Midtjysk Jernbanemuseum.
MR-Togene har været rygradden i det vestjyske bane net siden 1978. De er løbende taget ud af drift, og der er nu 8 togsæt tilbage i reserve for DSB's øvrige tog.
De otte togsæt kører i øjeblikket på strækningen mellem Struer og Fredericia. De afløser de IC4-tog, der normalt kører på strækningen, men som nu kører i den sjællandske regionaltrafik, fordi DSB har taget de fleste af sine MR-lokomotiver ud af drift på grund af problemer med revner i akslerne.
Tog bliver til bygningsstål
Nu har fløjten altså lydt for sidste gang. De 42 tons tunge bumletog skal til de evige jernbaner i Esbjerg, hvor ophuggeren venter.
- Det skrot, som kommer ud af det tog her, bliver smeletet enten i spanien eller tyrkiet, og så bliver det til bygningsstål, altså armeringsjern eller fladjern, siger Flemming Bo Nielsen, indkøber hos Esbjerg Produktforretning.
Tirsdag fortsætter arbejdet med at fragte tog på landevejen til Esbjerg.