Transportminister om støjstrid: Jeg kan ikke løse det alene

Flere politikere var i dag samlet ved Silkeborg for at forsøge at løse en strid om manglende støjdæmpning ved motorvejen.

Benny Engelbrecht (S) (TH) kan godt forstå, at larmen fra motorvejen generer borgerne i Buskelund ved Silkeborg.
Benny Engelbrecht (S) (TH) kan godt forstå, at larmen fra motorvejen generer borgerne i Buskelund ved Silkeborg.

Det larmer i boligområdet Buskelund ved Silkeborg.

Boligområdet ligger nemlig ved den vestlige del af Silkeborgmotorvejen, der åbnede for knap tre år siden.

I alle årene har borgerne i området efterlyst støjdæmpning, men kommunen og staten kan ikke blive enige om, hvem der skal betale.

I dag var blandt andre transportminister, Benny Engelbrecht (S), transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorenzen, og Silkeborgs borgmester Steen Vindum samlet for at forsøge at finde en løsning på problemet.

Transportministeren kan godt forstå, at borgerne i området er generede af larmen. Han er villig til at drøfte med de øvrige partier i Folketinget, om der skal etableres en støjpulje.

- Det er et udtalt ønske fra mange ordførere i Folketinget, at man får kigget nærmere på udfordringer med støj. Derfor er jeg rigtig glad for at møde borgerne herude og lytte til deres bekymringer, siger Benny Engelbrecht (S).

Han pointerer, at han som minister i en mindretalsregering ikke selv kan beslutte, at der skal sættes penge af til støjdæmpning.

- Vi kommer selvfølgelig til at diskutere det i den kommende tid, når vi kigger på, om der skal være en støjpulje i en kommende infrastrukturaftale, siger han.

2:52
Se video: Silkeborg Kommune er klar til at slå en handel af med staten, for at få et støjværn ved den vestlige del af Silkeborg-motorvejen.

Uenighed om finansiering

Silkeborg Kommune og staten har længe ikke kunnet blive enige om, hvem der skal bygge støjdæmpningen på strækningen ved Buskelund.

Staten mener, at Silkeborg Kommune har ansvaret og bør betale regningen. 

Kommunen var nemlig advaret om, at der skulle bygges en motorvej på strækningen, før kommunen valgte at udstykke grunde til boliger i området.

Det er i området ved den røde markør, borgerne klager over støj fra motorvejen.
Det er i området ved den røde markør, borgerne klager over støj fra motorvejen.
Foto: Google Maps

Silkeborg Kommune peger derimod på, at man udstykkede grundene, fordi Vejdirektoratets forudsigelser for, hvor meget motorvejen ville larme, ikke afslørede, at der ville blive problemer med støj.

Forudsigelserne holdt ikke stik. I stedet for de 10.000 biler, som vejdirektoratet mente, ville køre på strækningen dagligt, kører der nu 17.000 biler. Og det har altså store konsekvenser for støjniveauet.

Borgerne er i klemme

Kristian Pihl Lorenzen, der er Venstres transportordfører, håber, at parterne vil begrave stridsøksen. Han mener, det vil være en god løsning, at parterne deles om udgifterne. 

- Borgerne er blevet fanget, og det nytter ikke noget, at man bliver ved med at diskutere, hvem der har ansvaret. Vi skal have løst den her gordiske knude, siger han.

Silkeborgs borgmester Steen Vindum er åben for at drøfte en løsning, hvor Silkeborg Kommune er med til at finansiere støjdæmpningen. Han er dog ikke i tvivl om, hvem, han mener, har ansvaret.  

- Det er helt klart, at det er statens veje, og at det er dem, der skal betale for en støjskærm. Men hvis vi kan finde en løsning, hvor Silkeborg Kommune også er med til at finansiere det, så vil jeg se positivt på det og forsøge at få byrådet med, siger han og tilføjer:

- Sket er sket. Jeg appellerer til, at vi finder en løsning for borgernes skyld i stedet for at blive ved med at slå hinanden oven i hovedet.

Selvom Benny Engelbrecht (S) ikke kan love en løsning på støjproblemerne på nuværende tidspunkt, så sætter han pris på borgmesterens samarbejdsvilje.

- Jeg er meget glad for, at Silkeborg Kommune har en fremstrakt hånd og også vil bidrage med at dække omkostninger. Det gør det alt andet lige lettere, siger han.