Gymnasium og bryghus i alternativt samarbejde – udvikler alkoholfrie drikke

Morsø Handelsgymnasium og Thisted Bryghus har slået sig sammen for at udvikle et alternativ til drikke med alkohol

02:03

Elever fra Morsø Handelsgymnasium har arbejdet på at skabe alkoholfrie drikke i samarbejde med Thisted Bryghus Video: Svend-Vilhelm Mikkelsen, TV MIDTVEST

Alkoholfrie drikke og et gymnasium. Det er umiddelbart ikke to ting, man forbinder med hinanden ved første øjekast.

Så er det fedt nok, at man har noget, man godt kan drikke til festen, uden at føle sig helt udenfor

Tobias Jensen

Men alligevel har de to ting meget tilfælles. For Morsø Handelsgymnasium og Thisted Bryghus har den seneste tid haft et innovationsforløb kørende, hvor eleverne fra handelsgymnasiet skulle udvikle deres egen alkoholfrie drik.

- Hvis man nu har en fodboldkamp dagen efter eller skal noget vigtigt, så er det fedt nok, at man har noget, man godt kan drikke til festen, uden at føle sig helt udenfor – så man ikke bare sidder med en flaske vand, siger Tobias Jensen.

Et ud af mange forskellige bud på alkoholfrie drikke, som over 60 elever fra Morsø Handelsgymnasium har lavet i forbindelse med innovationsforløbet.

Drikkene er udviklet til at kunne sælges under dette års Alive Festival i Thy. Udover selve drikkene har eleverne også arbejdet med emballage og markedsføring.

Den vindende øl blev 'Beer & Berries' Foto: Svend-Vilhelm Mikkelsen, TV MIDTVEST

Beer & Berries vinder

Tobias Jensen har sammen med Morten Kjær og Anika Andersen udviklet den alkoholfrie øl, de har kaldt for Beer & Berries.

- Det er en alkoholfri øl tilsat solbær og hyldeblomst for at give det en frisk smag, siger sort

Den øl var særdeles populær hos brygmesteren på Thisted Bryghus, Antoni Aagaard Madsen.

Han valgte den derfor til at vinde den interne konkurrence med alle de øvrige alkoholfrie drikke.

- Den er lidt mere nytænkende end de andre. De andre ting kan du godt finde på markedet. Den her er lidt sværere at finde, siger han om den vindende Beer & Berries.

Ville ramme andre målgrupper

Årsagen mellem samarbejdet skal findes to steder. For det første for at give eleverne noget læring. Og for det andet for at give Thisted Bryghus et samarbejde med en målgruppe, som måske normalt ikke er den normale.

- Det er jo lidt for at ramme nogle andre målgrupper end dem med interesse for decideret er øl og specialøl, som vi plejer at koncentrere os omkring, siger brygmesteren på Thisted Bryghus, Antoni Aagaard Madsen.

Spørgsmålet er så, om den vindende øl er en, som eleverne selv kunne finde på at købe i stedet for et alternativ med alkohol.

- Ja, det kunne man vel godt, siger Morten Kjær.