Finansminister besøger motorvejshul: - Væsentligt det bliver lukket

Holstebro-politiker vil have lukket motorvejshullet mellem Herning og Holstebro. Finansmisteren er enig, men har ikke pengene før 2020.

Kristian Jensen vil arbejde for, at motorvejshullet bliver lukket.

Anders G. Jacobsen drømmer om at få lukket to motorvejshuller ved den nye motorvej. Han er lokal folketingskandidat for Venstre og bosat i Holstebro, og mandag fik han besøg af Venstres finansminister, Kristian Jensen, til en snak om, hvordan hullerne kan lukkes.

Jeg mener sådan set, at det er ret væsentligt, at det bliver lukket

Kristian Jensen, Finansminister

- Der er ikke en bedre chance, end den vi får nu her, hvor der sandsynligvis bliver næsten en milliard i overskud. Havde vi vist det i 2013, så havde vi truffet en beslutning om at færdiggøre projektet, siger Anders G. Jacobsen,  

Hullerne i fokus er motorvejshullerne på syv kilometers motortrafikvej fra Sinding og nordøst om Herning, og den tre kilometer lange motortrafikvejsstrækning fra Snejbjerg og Sydvest om Herning.

Anders G. Jacobsen har som mærkesag at få lukket hullerne med motorvej, og Kristian Jensen kan også godt se lyset i idéen.

- Jeg mener sådan set, at det er ret væsentligt, at det bliver lukket. Både for, at vores region hænger sammen, men også af trafiksikkerhedsårsager, siger ministeren.

00:31

Kristian Jensen mener, at det er vigtigt at få lukket hullerne. 

Luk video

Billigere end forventet

Den 29. september står hele motorvejsprojektet færdigt, men det er det så ikke helt alligevel, mener den lokale folketingskandidat.

- Det er et stort tema i vores landsdel. Jeg tror måske ikke, at han (Kristian Jensen, red.) har forstået, at de er nødt til at træde i karakter, Regeringen, Dansk Folkeparti og et eventuelt øvrigt flertal, og få truffet en beslutning om, at de overløbsmidler, der må være, bliver brugt på at færdiggøre projektet, siger Anders G. Jacobsen.

Læs også Sidste del af Holstebromotorvejen indvies til september

Selvom motorvejsprojektet ikke blev så dyrt som forventet og der næsten vil være et milliardoverskud, vil Kristian Jensen ikke bruge de resterende penge på at lukke de to huller. Der er nemlig ikke luft i anlægsbudgettet før 2020.

- Jeg synes, det lyder som en intuitiv rigtig løsning. Når noget er blevet billigere, må pengene kunne bruges et andet sted. Min udfordring er bare, at som finansminister skal jeg dække både det, der bliver billigere og det, der bliver dyrere, siger Kristian Jensen.  

00:36

Anders G. Jacobsen forklarer, hvorfor det er vigtigt at få lukket hullerne.

Luk video

Sikkerheden halter

Det er ikke kun det praktiske ved den sammenhængende motorvej, der tiltaler Anders G. Jacobsen. Han mener også, at man bør skele til sikkerheden og henviser til den omfartsvej ved Brande, som afbrød et stykke motorvej i perioden 2000-2013.

Her var der 18 uheld, hvor otte personer blev dræbt fordelt på fem ulykker, ligesom seks kom alvorligt til skade.

- Jeg synes, trafiksikkerhed er et meget vigtigt argument. Vi husker, hvordan det så ud ved Brande, hvor der var alt for mange ulykker og tilskadekomne. På samme måde skal hullerne omkring Herning udvides til at være fulde motorveje hele vejen igennem, så vi undgår de farlige situationer, siger ministeren.   

Fra en rasteplads syd for Holstebro tager Kristian Jensen landevejen videre mod Struer, hvor han skal besøge Sound Hub, inden han kører videre mod Østerild, hvor en udvidelse af Vindmølle Testcentret skal diskuteres. 

Læs også Lastbiler i pendulfart: Nu skal motorvej asfalteres