Elselskab: Pas på fuskere

Konkurrencen på elmarkedet er hård, og det får sælgere fra flere af landets elhandelsselskaber til at bruge ufine salgsmetoder i forsøget på at skaffe nye kunder.

El-Station.jpg
Foto: Arkivfoto TV MIDTVEST

EnergiMidt modtager hver uge adskillige henvendelser fra fortvivlede kunder, der har ladet sig forvirre til at skifte selskab uden at være klar over det. Sælgerne udgiver sig for at være fra elselskabet eller samarbejde med med dem og forvirrer kunden til at acceptere en ny el-aftale.

- Der har jo tidligere været sager i medierne om nogle af de pågældende selskaber, men det hjælper tilsyneladende ikke, og der kommer fortsat nye spillere til. Gang på gang lyder undskyldningen, at der er tale om enkeltstående tilfælde. Det er bare svært at tro på, når vi modtager så mange henvendelser fra kunder, der har været ofre for disse metoder, siger Jan Højlund, forretningschef i EnergiMidts elkundecenter, som modtager opkaldene fra de frustrerede kunder.

Elselskabets kunder er chokerede over at være blevet snydt:

- Ofte har de slet ikke været klar over, at de har skiftet selskab, før de kontakter os, og vi må fortælle dem, at de ikke længere er registreret som kunde i vores system. De har simpelthen aldrig sagt ja til en ny aftale med det pågældende selskab, men er alligevel blevet flyttet uden deres accept, siger Jan Højlund.

Sådan undgår du at blive snydt

EnergiMidt giver her seks gode råd til at undgå at blive snydt:

1. Vær på vagt når du bliver opsøgt af elsælgere på gaden eller ringet op telefonisk. Det er typisk i disse opsøgende situationer, vi møder de ufine salgsmetoder, og det kan være svært at overskue et tilbud, når man har en ivrig sælger ved siden af sig eller i røret.

2. Vær opmærksom på om der er et opstartsgebyr eller en introduktionspris de første måneder, som betyder at produktet bliver dyrere på længere sigt.

3. Vær opmærksom på at 80 procent af din elregning er tariffer og afgifter, som du betaler uanset, hvilket selskab du er kunde hos. De besparelser sælgerne kan love dig omfatter derfor kun de 20 procent af din reelle udgift.

4. Læs kontakten grundigt igennem. Det kan være svært at sammenligne produkterne, da der kan være forskel på, om der afregnes efter estimeret forbrug eller reelt forbrug.

5. Tjek betalingsvilkårene. Nogle selskaber kræver forudbetaling for helt op til tre måneders elforbrug.

6. Der kan være stor forskel på, hvordan du er stillet efter kontraktens udløb, så husk at læse det med småt, så du ikke risikerer at ende med et produkt, der er dyrere end det, du skiftede fra.