”Stop trafikal egoisme”: Par vil have danskerne til at opføre sig bedre i trafikken

Kristian Pihl Lorentzen og Carina Bach vil sætte fokus på god opførsel og sikkerhed.

Parret fra Ans har nu udgivet en bog, der skal sætte fokus på danskernes opførsel i trafikken.
Parret fra Ans har nu udgivet en bog, der skal sætte fokus på danskernes opførsel i trafikken.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Hun er kørelærer, og han er transportordfører for Venstre. De er forlovede med hinanden, og nu har de også skrevet en bog sammen om noget, de begge brænder for. De vil nemlig sætte fokus på danskernes uvaner i trafikken.

- Hovedbudskabet er, at man skal lade være med at mase sig frem og være egoistisk og sætte andres sikkerhed over styr. Vi skal tænke os om, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Det er Carina Bach selvsagt enig i. Hun har været kørelærer i ni år, og hun fortæller, hun ser mange eksempler på dårlig trafikkultur. Hun mener, det er blevet værre.

- Det er lidt på rutinen det hele, og det synes jeg er for dårligt, fordi vi har et ansvar overfor hinandens liv, så hvorfor er det kun de nye bilister, der skal holdes i nakken. Hvorfor ikke også os, der har kørt i mange år, spørger hun.

Selv prøvet det

Kristian Pihl Lorentzen er næstformand i Færdselsssikkerhedskommissionen. Han fortæller, han selv har oplevet et eksempel på dårlig opførsel i trafikken på egen krop. Det skete i København.

- Da der blev grønt lys i fodgængerfeltet, gik jeg over, og så blev jeg torpederet af en cyklist, der kørte over for rødt. Det værste var, at han ikke engang hjalp mig op og sagde undskyld, men at han nærmest svinede mig til, forklarer han.

Han mener, at det er vigtigt at have respekt for sine medtrafikanter.

- Det vigtigste er vores holdninger. At vores holdning er at have en god adfærd i trafikken overfor andre mennesker, slår Kristian Pihl Lorentzen fast.

Flere forslag

I bogen kommer parret fra Ans blandt andet med 13 eksempler på det, som de kalder for trafikal egoisme.

Og så opfordrer de også til, at trafikanter blandt andet hvert femte år bruger en dag på at opfriske teorien og øve sig på et køreteknisk anlæg.

- Man kan forestille sig, at man måske slipper lidt billigere i forsikring eller måske i afgift, hvis man gør det, forklarer Kristian Pihl Lorentzen om idéen.

Herudover ligger de også op til en hårdere kurs overfor vanvidsbilisme og brug af håndholdt mobil.

2:20