Regler kan tvinge vognmand til at aflive 680 grise: - Det er fuldstændig vanvittigt

En grisetransportør er lige nu i det røde felt over, at hans grise måske skal aflives på grund af en manglende transportgodkendelse fra Fødevarestyrelsen. Styrelsen påpeger, at det er vognmandens eget ansvar at undgå situationen.

Grisetransportør Carlo Vendelbo.
Grisetransportør Carlo Vendelbo.

I fem døgn har vognmand Carlo Vendelbos 680 grise stået i en eksportstald i Tjele ved Viborg og afventet deres skæbne.

Som tingene ser ud lige nu, risikerer de alle at blive aflivet på grund af en konflikt mellem Fødevarestyrelsen og grisetransportøren.  

- Det er voldsomt. Det er idioti. Det er fuldstændig vanvittigt. Det er magtliderlighed.

- Det er helt vildt frustrerende for sådan nogle som os, som forsøger at få det til at gå på den bedst mulige måde med transporten, lyder det fra Carlo Vendelbo.

Hvad går striden ud på?

Striden handler i bund og grund om skriveborde og papirarbejde.

For grisene skulle egentlig have været transporteret til Polen i torsdags, men vognmanden blev bedt om at holde en varmepause på seks timer, da det varme vejr gav temperaturer på 30 grader.

Den var Carlo Vendelbo med på. Men pausen betød, at transporttiden ville overstige de maksimale 24 timer, og derfor skulle Fødevarestyrelsen godkende et nyt afgangstidspunkt i en logbog, før grisene kunne komme afsted igen.

En godkendelse, der ifølge styrelsen tager 48 timer at foretage – efter weekenden. Behandlingstiden får griseeksportøren op i det røde felt.

- At man skal bruge 48 timer på at ændre seks-otte bogstaver i en logbog, når selve turen ikke er ændret, er vanvittigt. Der skal være regler, det er vi enige om, men de her regler er så fuldstændig vanvittige, siger Carlo Vendelbo.

Men kunne du ikke bare have taget bestik af det varme vejr og vente med at køre?

- Jo, det kunne jeg. Men jeg vidste også, at jeg kunne nulstille turen her i Viborg, siger Carlo Vendelbo.

Fødevarestyrelsen: Handler om hensyn til dyrenes velfærd

Hos Fødevarestyrelsen påpeger veterinærdirektør, Per Henriksen, at reglerne, der er lavet på EU-plan, er til for at sikre dyrenes velfærd.

Den to dage lange behandlingstid er ifølge styrelsen den mængde tid, der kræves for at vurdere transportbesætningens forudsætninger for at klare den lange rejse.

Samtidig er det transportørens ansvar at sørge for at tjekke vejrudsigten, så situationen ikke opstår i første omgang, lyder det fra Per Henriksen.

- Det virker bureaukratisk, ja. Men det er alene af hensyn til dyrenes velfærd under de her meget lange transporter.

- Specielt i den her tid er det vigtigt, med hensyn til vejret, at vi også har en mulighed for at vurdere, om transporten er realistisk med de temperaturer, vi har i Europa lige nu.

TV MIDTVEST har forsøgt at få en kommentar fra fødevareminister, Mogens Jensen, men han er på ferie og henviser derfor til Fødevarestyrelsens kommentarer.

Risikerer at måtte aflive samtlige grise

Mens konflikten mellem grisetransportøren og Fødevarestyrelsen har stået på, har den polske kunde valgt at trække sig fra handlen som følge af ventetiden og den medfølgende bekymring for grisenes tilstand.

Oveni foreskriver regler på området, at grisene kun må stå i eksportstald i op til seks døgn, inden de skal aflives.

- Jeg kommer ikke til at aflive en eneste gris på grund af det her. Det er idioti, siger Carlo Vendelbo.

- Reglerne siger, jeg skal aflive dem. Men det kommer ikke til at ske. Det bliver Fødevarestyrelsen og dyrlægerne, der kommer til at tage det ansvar. Det bliver ikke os.

Carlo Vendelbo står til at tabe 400.000 kroner på de 680 grise. De nye regler for logbogsføring trådte i kraft den 1. juli.

3:10