Særlig grøn ånd i Klitmøller: Købmand sælger meget mere økologi end kollegerne

Den lokale SPAR-købmand i Klitmøller sælger fem gange så mange økologiske varer som kollegerne. Det er bare kulturen her ude, lyder forklaringen.

15 procent af de varer, der ryger over kassebåndet i Mikael Konradsens SPAR i Klitmøller, er økologiske. Landsgennemsnittet er tre procent.
15 procent af de varer, der ryger over kassebåndet i Mikael Konradsens SPAR i Klitmøller, er økologiske. Landsgennemsnittet er tre procent.
Foto: Frederik Helms, TV MIDTVEST

Der er den billige hvedemel til 6,95 kroner for to kilo, og så er der den økologiske til 27,95 for to kilo.

Nogle vælger den billigste, men hos SPAR-købmanden i Klitmøller vælger de den dyreste, fordi der står økologi på pakken.

- Det er lige som om, det bare er en del af kulturen herude, siger købmand Mikael Konradsen.

Købmanden sælger flere økologiske varer end nogen andre købmænd i kæden - også dem i København og Aarhus. Faktisk er 15 procent af de varer, der ryger over kassebåndet, økologiske. Landsgennemsnittet er tre procent.

- Jeg er da stolt af, at vi som den købmand længst væk fra København sælger flest økologivarer. Det er der heller ikke mange, der tror på, men det er facts, siger købmanden.

1:59
Økologi bliver stadig mere og mere populært - og særligt i storbyerne efterspørger de grønne alternativer. Men den SPAR-butik, der sælger mest økologi, skal hverken findes i Aarhus eller København. Den gemmer sig her i Midt og Vestjylland.

Særlig grøn ånd

I mere end et årti har danskerne været verdensmestre i at købe økologi. Sidste år steg salget af de øko-mærkede varer med 14 procent ifølge Danmarks Statistik.

Det betyder, at vi i 2018 smed økologi i indkøbskurven for knap 13 milliarder kroner, og i dag skal øko-elskerne altså ikke kun findes i de store byer.

- Det er på grund af de mennesker, der bor her, som prioriterer grønne tiltag højt. Det er en stor del af vores værdisæt, siger Maj Hody, der læge og bor i byen.

- Det minder lidt om en form for moderne hippie-bevægelse herude, siger Maria Mommer, der Social- og sundhedshjælper, og som også bor i Klitmøller.

Det er særligt økologiske varer til børnene, der er et hit. Eksempelvis sælger købmanden flere økologiske Lillebror ostehaps end konventionelle.

Købmanden fra Klitmøller er sikker på, at andelen af økologiske varer i hans butik kommer til at vokse.

27:33
I fire programmer tager vi temperaturen på økologien netop nu. Økologien har udviklet sig voldsomt de sidste 15 år. Det er gået fra at være en ideologi til at blive big business.