Efter sager om mobning: Thisted har skruet op for indsatsen

Omkring årsskiftet stod to mødre frem og fortalte om, hvordan deres børn blev mobbet i skolen. Det fik Thisted Kommune til at skrue op for indsatsen mod mobning.

4:57
Alle klasser på Østre Skole har haft en snak om, hvordan man skal behandle sine klassekammerater. Her er det Maria Luxhøj Hvass, der præsenterer 8.C's bud på, hvordan man skal opføre sig.
Foto: Michael Aarup, TV MIDTVEST

"De børn, der har det største behov for kærlighed, vil bede om den på den mest ukærlige måde."

Citatet stod på en af de overheads (Ved folk, hvad det er?), der blev præsenteret, da skolelederne i Thisted Kommune tidligere på året var samlet for at diskutere, hvordan kommunen kan komme mobning til livs.

Anledningen til mødet var to sager om mobning på Snedsted Skole plus de sager om overgreb fra Borup på Sjælland, der kom lige efter kommunens egne sager.

I Thisted fortalte to mødre uafhængigt af hinanden om, hvordan de oplevede, at deres børn blev mobbet i skolen.

- Overordnet går det meget godt med trivslen på skolerne i Thisted Kommune. Men det tror jeg kun det gør, fordi det er noget, vi løbende giver opmærksomhed, fortæller Lars Sloth, Direktør for Børne- og Familieforvaltningen.

Næstbedst i landsdelen

Intet tyder på, at de to sager fra årsskiftet er et udtryk for, hvordan det generelt står til i Thisted.

Børne- og Undervisningsministeriet laver hvert år undersøgelser af skolebørns trivsel, og i disse målinger ligger Thisted Kommune godt. For skoleåret 2022/2023 ligger skolerne i Thisted samlet over landsgennemsnittet, når man måler den generelle trivsel. I landsdelen er det kun Lemvig, der ligger bedre.

Grafik Trivsel
Foto: Claus Klok, TV MIDTVEST


De to sager om mobning fik dog direktøren for Børne- og Familieforvaltningen til i medierne at love handling. Og det var en af årsagerne til, at samtlige skole- og daginstitutionsledere var samlet til et møde, hvor blandt andet Mary Fonden fortalte om, hvilke tiltag man kan tage mod mobning.

Mary Fonden ønskede i forbindelse med besøget ikke at tale med TV MIDTVEST, men skolelederen på Østre Skole i Thisted var med til mødet, og ifølge ham kom Mary Fonden med et hovedbudskab.

- Mary Fonden var meget tydelige omkring, at det er fællesskaberne, der har betydning for mobning. Det siger lidt sig selv, men løsningen findes også i fællesskaberne. Det var de meget tydelige omkring, fortæller skoleleder Søren Østergaard.

De voksne ved ikke alt

Budskabet fik folkeskolerne i Thisted til at sætte et arbejde i gang, der har til hensigt at øge trivslen. På alle skoler blev elevrådene inddraget, og på Østre Skole mener elevrådet, at det var en god idé.

- Nu går jeg jo selv i en klasse med teenagere. 14 og 15-årige som har en ide om, at voksne nogle gange vil bestemme over os. Så hvis man selv har været med til at skabe det, så har man en større tendens til at følge reglerne, forklarer Maria Luxhøj Hvass. Udover at gå i 8.C. er hun medlem af elevrådets styregruppe.

Helt konkret har eleverne i hver enkelt klasse lavet en planche, der viser, hvordan eleverne selv mener, at man skal opfører sig overfor klassekammeraterne. Som eksempel beskriver planchen i Maria Luxhøj Hvass’ klasse, at den rummer elever med forskellige interesser og baggrunde. Men trods forskellighederne skal eleverne respekterer hinanden.

- Det er jo ikke fordi, vi bruger planchen til noget som sådan. Men den hænger i klassen, og vi har alle været med til at lave den. Og vi har snakket om, hvordan den skulle se ud. Så den betyder alligevel noget, fortæller Maria Luxhøj Hvass.

Når eleverne kommer tilbage fra sommerferie, vil planchen fra 8.C. følge med op i 9. C. Og det nye elevråd vil blive mødt af en bunden opgave, der går ud på at arbejde videre med det trivselsarbejde, det gamle elevråd er begyndt på.

4:40