Plejepersonale får ikke overfaldsalarmer efter påbud: - Det ville næsten gøre mig mere utryg

Efter medarbejdere i kommunal hjemmepleje er blevet truet under et besøg hos en borger, har der været tale om overfaldsalarmer til de ansatte. Men det bliver ikke løsningen, siger centerchef.

Hjemmeplejen går ikke med alarm, og det bliver der ikke lavet om på i nærmeste fremtid.
Hjemmeplejen går ikke med alarm, og det bliver der ikke lavet om på i nærmeste fremtid.
Foto: Colorbox, collage: Claus Klok, TV MIDTVEST

Det vil ikke give mening at give de ansatte alarmer, der tilkalder en anden kollega.

Det er konklusionen, man er kommet frem til i hjemmeplejen i Struer Kommune, efter en episode tidligere på året udløste et påbud fra Arbejdstilsynet. 

Her blev mindst den ene af to ansatte truet og dermed udsat for psykisk vold af en borger, som de skulle hjælpe.

Hjemmeplejen i Struer Kommune fik indtil 1. december til at efterkomme påbuddet, hvor der står,  at kommunen skal "sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for vold er effektivt forebygget."

På et tidspunkt overvejede ledelsen i samarbejde med medarbejderne, om en alarm til hver af de ansatte ville gøre en positiv forskel, hvis en lignende situation skulle opstå igen, men idéen blev skrottet.

- Muligheden for en slags alarmer til hjemmehjælperne har været drøftet, men både medarbejdere og ledere er enige om, at det er en falsk tryghed, da der sjældent vil kunne komme hjælp ret hurtigt, og det ville næsten gøre mig mere utryg, fortæller Tina Holmgaard, der er Centerchef i Center for Sundhed og Omsorg i Struer Kommune. 

I stedet har kommunen udarbejdet en handleplan for besøg i hjem, der kan kræve ekstra ressourcer.

Den er baseret på dobbeltvisitationer, så personalet ikke står alene, ligesom det også er muligt at aftale besøg med hjælp fra politiet. 

- Vi har udarbejdet nogle procedurer for, hvordan vi fremadrettet håndterer borgere, der kan være udadreagerende, men har brug for hjælp. Her har vi haft en god dialog med Arbejdstilsynet og politiet, fortæller Tina Holmgaard. 

Konfliktnedtrapning

I 22 år som centerleder har hun ikke oplevet tilfælde som det, der udspillede sig tidligere på året. 

Det er dog hendes opfattelse, at det vil ske igen i fremtiden.

- Der vil komme flere og flere borgere med de her behov, hvor nogle af dem vil have psykiske udfordringer. Her kan vores sygeplejesker ikke sige: "Du er farlig, jeg kommer ikke." Så det er vigtigt, vi får lavet nogle handlingsplaner nu, lyder det fra centerlederen. 

For hende handler det om, at personalet kan tage på arbejde i trygge rammer. Derfor er det også planen, de skal klædes på til at håndtere tilfælde, hvor der kan opstå utrygge situationer.

Det handler dog ikke om selvforsvar.

- Vi har det, vi kalder fælles skolebænk her om en måned, der omhandler netop det her med borgere, der er udadreagerende. Her får vi hjælp af nogen, der kan give råd til konfliktnedtrapning, og hvad man skal være opmærksom på, hvis borgeren udviser en særlig adfærd, fortæller Tina Holmgaard.