Alle kan falde i: - Man bliver manipuleret i sit eget hjem

Antallet af ofre for økonomisk IT-svindel har aldrig været højere. Og svindlen kan være svær at gennemskue, fortæller Midt- og Vestjyllands Politi.

Der bliver flere og flere ofre for økonomisk IT-kriminalitet, fortæller politikommissær Susanne Kiel Nielsen.
Der bliver flere og flere ofre for økonomisk IT-kriminalitet, fortæller politikommissær Susanne Kiel Nielsen.

En sms om overskydende skat eller om en pakke, der skal afhentes. Blot skal man lige trykke på et link og følge anvisningerne.

Eller en falsk hjemmeside, der reklamerer for varer, man aldrig får tilsendt. Det er blot et par af de eksempler på IT-relateret økonomisk svindel, som borgerne i Midt- og Vestjylland bliver udsat for.

Her kan du se et eksempel på, hvor ægte en svindel-sms kan se ud. Midt- og Vestjyllands Politi har klikket sig igennem sms'en og taget billeder undervejs, for at vise, hvor svært det kan være at gennemskue.

1:37
Svindlerne udgiver sig for at være fra Gældsstyrelsen og kopierer både MitID og Borger.dk. Hvis man klikker på linket bliver man dog ikke viderestillet til den ægte MitID men derimod til svindlerens side der hedder "privatbeskyttelse.com".

 - Det er jo faktisk rigtig godt udført, siger Susanne Kiel Nielsen, politikommissær i afdelingen for økonomisk kriminalitet hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Hun tager os med igennem videoen og viser, hvordan man bliver stillet videre til Mit-id, men som i virkeligheden er en falsk side, der ligner fuldstændigt, blot står der "privatbeskyttelse.com", i url'en. Herefter bliver man bedt om at indtaste sine kontaktoplysninger og bankoplysninger. Og inden den falske side viderestiller til den ægte borger.dk side, bliver man forberedt på at blive ringet op.

 - Det er jo manipulation, siger Susanne Kiel Nielsen.

Hele tiden nye svindelmetoder

Hele tiden er der nye svindelmetoder, som Susanne Kiel Nielsen og hendes kollegaer står overfor at skulle opklare.

Senest har der været en ny runde af såkaldte ”falske bankbude”, som kontakter ældre telefonisk og bagefter franarrer dem deres hævekort og pinkode.

Og der sker ofte en form for manipulation af borgerne under svindelen, mener Susanne Kiel Nielsen.

 - Man sidder jo derhjemme i sine trygge rammer. Døren er låst, og der er ikke noget, man skal være bange for. Og så er det der, de kommer ind, svindlerne, via vores telefon. Så man bliver faktisk manipuleret i sit eget hjem.

Højeste antal anmeldelser nogensinde

Økonomisk IT-kriminalitet er i voldsom stigning.

Sidste år modtog National center for IT-kriminalitet (NCIK) 35.254 anmeldelser

Det er det højeste antal anmeldelser nogensinde og en stigning på 30 procent fra året før.

Men i virkeligheden er tallet formentlig endnu større. Tal fra Danmarks statistik viser, at kun hver femte borger der har været udsat for IT-relateret økonomisk kriminalitet, kontakter politiet efterfølgende.

Selvom Midt- og Vestjylland har lidt færre anmeldelser i gennemsnit per indbygger, så ser politiet også her en stigning i sagerne.

 - En gammeldags lommetyv kunne nå at stjæle fra x antal mange lommer hver dag. Men når det bliver IT-relateret, bliver det en helt anden stor skala. Når først teknologien er på plads, så kan du jo sende sms'er ud i tusindvis eller titusindvis, forklarer Susanne Kiel Nielsen.

Langtfra kun ældre, der bliver snydt

Alle anmeldelser om IT-relateret økonomisk kriminalitet går i første omgang til Nationalt Center for IT-kriminalitet (NCIK), som indleder efterforskningen.

Herefter bliver sagerne fordelt ud i de enkelte politikredse, hvor den egentlige efterforskning skal foregå. Hos Midt- og Vestjylland sidder en afdeling, der kun tager sig af IT-relateret kriminalitet, og som bistår de forskellige lokalstationer, der sidder med sagerne.

Afdelingen tager sig af alt, hvad der er IT-relateret. Fra hacking over ulovlig billeddeling til de tekniske detaljer omkring økonomisk IT-svindel.

IT-kriminalitet fylder efterhånden en stor del af opklaringsarbejdet, og det er ikke længere kun ældre borgere, der bliver svindlet.

 - Jeg tror, alle ville kunne falde i på den ene eller anden måde, fastslår Susanne Kiel Nielsen.

 - Og det er ikke kun ældre. Det er simpelthen alle. Der er bare forskellige måder at fiske oplysninger ud af de forskellige alderstrin.

For eksempel viser den seneste opgørelse fra NCIK, at mange forurettede i samhandelsbedrageri er yngre personer. Gennemsnitsalderen er 38 år, mens gennemsnitsalderen for kontaktbedrageri er 55 år.

Flest sager om samhandel

35 procent af alle anmeldelser, og dermed det område indenfor IT-relateret økonomisk kriminalitet i 2023, hvor der er flest sager, er om samhandel. Samhandelsbedrageri er handel mellem to eller flere parter, hvor den ene part ikke overholder sin del af aftalen.

Øvrige sagsområder indenfor IT-relateret økonomisk kriminalitet er afpresning, kreditbedrageri, misbrug af adgang til tjenester, kontaktbedrageri, misbrug af kortoplysninger, Phishing (svindelmails, smishing (svindel over sms) og vishing (svindel over telefonen).

Antallet af anmeldelser om misbrug af kortoplysninger er steget med 70 procent fra 2022 til 2023.

Forbrugerrådets app ”Mit digitale selvforsvar”, giver daglige advarsler om, hvad man særligt skal være opmærksom på.

Mød Aksel Søndergaard og Simone Henriksen, som begge har været udsat for økonomisk IT-svindel, i serien "Snydt på nettet".