Skoleleder var træt af online-undervisning: Så lejede han et telt

Der findes efterhånden ikke en elev i folkeskolen, som ikke er bekendt med begrebet online-undervisning, men nu er det foreløbigt fortid for eleverne på en skole i Salling.

2:17
Sådan ser det ud det hvide udlejningstelt, der nu udfylder rollen som klasselokale hos Oddense Børneunivers.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Coronarestriktioner præger stadig i høj grad hverdagen rundt omkring på landsdelens folkeskoler, men på en skole i Salling er de nu rykket et skridt nærmere en total frigørelse fra den verdensomspændende pandemis indgriben i dagligdagen.

Skolen har nemlig fundet en løsning, der gør, at eleverne kan komme i skole hver dag i stedet for at skulle nøjes med undervisning hjemmefra halvdelen af tiden.

- I den aldersgruppe er det svært at have online-undervisning. Vi synes ikke, det har fungeret rigtig godt. Nogle kan profitere af det, og andre kan ikke, fortæller Svend Schrøder, der er Skole- og dagtilbudsleder hos Oddense Børneunivers.

Som reglerne er i dag må elever fra 5.-8. klasse kun tilbringe halvdelen af tiden i klasselokalet. Det betyder, at lærerne må undervise eleverne på anden vis den anden halvdel af tiden.

For de ældre elever hos skolen Oddense Børneunivers betød det indtil for nylig, at eleverne modtog online-undervisning hjemmefra. Nu har skolen i stedet lejet et telt, hvor eleverne kan modtage undervisning fra på de tidspunkter, hvor de ikke må befinde sig i klasselokalet.

- Det her gør det nemmere at følge hver enkel elev og fornemme, hvordan de har det, fortæller Svend Schrøder.

Svend Schrøder, Skole- og dagtilbudsleder hos Oddense Børneunivers, var godt og grundigt træt af fjernundervisning. Det fik ham til at tænke kreativt.
Svend Schrøder, Skole- og dagtilbudsleder hos Oddense Børneunivers, var godt og grundigt træt af fjernundervisning. Det fik ham til at tænke kreativt.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Slut med digitale fristelser

Det betyder, at skemaet og formen nu nogenlunde er identisk hver uge. Det står i skærende kontrast til førhen, hvor skolen kørte med to forskellige skemaer, alt efter om eleverne var til stede på skolen eller ej.

- Vi er jo sociale væsener, og det er hårdt at være isoleret derhjemme. Det gælder både for elever og forældre, men det gælder faktisk også for lærerne. De har svært ved at have fornemmelsen af, om man slår igennem hos eleverne i online-undervisning, lyder det fra Svend Schrøder.

Det betyder samtidig, at de digitale fristelser fra online-undervisningen er forsvundet.

- Derhjemme er man jo lige foran computeren, så der er det lidt nemmere at gå i gang med at spille i stedet for at lave lektier. Så er det lidt nemmere at koncentrere sig heroppe, fortæller Simon Brun Madsen, der går i 6. klasse hos Oddense Børneunivers.

Op til den enkelte skole, hvordan den vil agere

Oddense Børneunivers er én ud af 19 skoler, der har hjemme i Skive Kommune. Her er det op til skolerne selv at vurdere, hvad der fungerer bedst lokalt.

- Når det kommer til pædagogisk og fagligt indhold, så er vi så beskedne inde fra centralt hold, at vi vurderer, at man ved mest om det derude. Populært sagt kan man sige, at vi giver håndværkeren muligheden for at vælge sit eget redskab, fortæller Jens Kvist, der er Skole- og dagtilbudschef i ‎Skive Kommune.

I Oddense ville skolelederen dog ønske, at der kom helt klare retningslinjer for, hvordan skolerne skulle agere. Indtil det sker, har han tænkt sig at holde fast i det lejede havetelt. 

Giver det ikke nogen problemer?

- Altså nu er det jo godt vejr, men hvis det stod ned i stænger, ville det givetvis give nogle problemer. Så har vi heller ikke net-dækning herude, og det er jo både godt og skidt, kan man sige, fortæller Svend Schrøder, der er Skole- og dagtilbudsleder hos Oddense Børneunivers.