Lukker cykelsti på Sallingsundbroen: Den er seks centimeter for smal

Mette Holm Nielsen bliver fremover nødt til at trække sin elcykel, så hun ærgrer sig over, Vejdirektoratet nu vil lukke Sallingsundbroens cykelsti.

2:51
Er man på cykel eller knallert, skal man i en periode trække sit køretøj henover Sallingsundbroen, der forbinder Mors og Salling.
Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST

Mette Holm Nielsen er så glad for sin elcykel. Men frem til november er det tilsyneladende slut med at komme hurtigt rundt omkring. 

- Det er hul i hovedet, siger Mette Holm Nielsen. 

Sådan lyder hendes holdning til, at Vejdirektoratet lukker for cyklister på Sallingsundbroen, mens der er vejarbejde på broen. Det arbejde bliver efter planen færdigt i november.

Mette Holm Nielsen er cyklist, bor i Nykøbing og bruger broen for at komme på arbejde på Durup Skole. 

Nu bliver hun nødt til tage bilen. Alternativt skal hun trække sin elcykel de 1717 meter over broen.

For smal til dobbeltrettet trafik

Vejdirektoratet vil lukke cykelstien for cykler og knallerter, fordi cykelstien er for smal. Helt præcis er den seks centimeter for smal. 

Den dobbeltrettede cykelsti er 1,64 meter bred. Men den skal være 1,7 meter for at leve op til reglerne for, hvor bred en dobbeltrettet cykelsti skal være, når der er vejarbejde. 

Hvis ikke der var vejarbejde, ville bredden på en dobbeltrettet cykelsti snarere være omtrent tre meter. Så de 1,7 meter, er allerede smallere, end når der ikke er vejarbejde.

Lukker så hurtigt som muligt

Vejdirektoratet har fundet ud af, stien er for smal, efter en cykelist og 16-årig dreng på knallert kørte sammen på den dobbeltrettede cykelsti for nyligt.

- Det er rigtig rigtig beklageligt, at der er sket et uheld derude.

- Det er uheldet, der har gjort os opmærksomme på den manglende bredde. Jeg har svært ved at opretholde en fælles cykelsti, hvis den ikke overholder lovgivningen, siger Søren Kjemtrup, der arbejder med trafikafviklinger ved vejarbejde.

Det er endnu ikke afgjort, hvornår cyklister bliver nødt til at droppe at træde i pedalerne over broen. Men det skal ske så hurtigt som muligt. 

- Jeg håber, det bliver i løbet af denne uge, siger Søren Kjemtrup fra Vejdirektoratet.

Cyklist vil ikke trække cyklen

Derfor skal cyklister og knallertkørere nu trække over den 1,7 kilometer lange bro for at komme over på den anden side. 

Men det kommer ikke til at ske, mener Mette Holm Nielsen. 

Mette Holm Nielsen pendler på sin elcykel fra Nykøbing til Durup, men det er snart slut.
Mette Holm Nielsen pendler på sin elcykel fra Nykøbing til Durup, men det er snart slut.
Foto: Privatfoto

Hun bruger elcykel, fordi hun har rygproblemer, og hun kommer ikke til at stå af for at trække, men er nu nødt til at tage bil eller bus over broen. 

- Det er for tungt og for lang at gå, hvis du skal trække en elcykel eller en knallert hele vejen over broen. Jeg ville ikke selv kunne gøre det, og det, tror jeg, heller ikke andre vil, siger hun. 

Har forslag til Vejdirektoratet

Mette Holm Nielsen har selv gjort Vejdirektoratet opmærksom på, at cykelstien ikke er sikker.

Alligevel er hun skuffet over beslutningen om at lukke stien, for ifølge hende møder hun sjældent modkørende på strækningen. 

- Jeg tænkte, at man kunne finde en bedre løsning i Vejdirektoratet. Det her er at træde på dem, som er afhængig af cykelstien, siger hun. 

Derfor vil hun sende Vejdirektoratet og Midt- og Vestjyllands Politi et forslag til alternative trafikregler på Sallingsundbroen. 

- Mit forslag er, at cyklister skal holde tilbage for modkørende, når man kommer fra Glyngøre-siden, tættest på hegnet. Der er masser af udsyn, så man kan se, når der kommer nogen og kan holde sig til hegnet, siger hun. 

Alternativt bør man kun trække sin cykel eller knallert, når man møder en modkørende, men ellers kunne cykel. 

Ellers håber hun, at politiet vil se på hastighedsbegrænsning for knallerter og elcykler på strækningen. 

- Jeg har én gang prøvet, at der kom en knallert i fuld fart, og der tænkte jeg, 'det her er for farligt.' Siden har jeg stoppet op hver gang, der kommer modkørende, siger Mette Holm Nielsen.

Vejdirektoratet: Sikkerhed er det vigtigste

Hos Vejdirektoratet har de da også overvejet, om man kunne finde på en anden løsning end at tvinge folk til at trække jernhesten.

Men fælles for alle alternativerne er det, at de ikke gør cykelstien bredere. Vejdirektoratet har rådført sig med poltiet. 

Derfor er man nu nået frem til, at man ikke vil søge om en dispensation, så der kunne give cyklisterne lov at cykle videre.

- Sikkerheden skal være i top, og der er vi nødt til at gøre noget.

- Det er den her løsning (at lukke for cyklister, red.), vi ser som den mest sikre. Vi er rigtig, rigtig kede af, vi ender i den situation, men vi vægter sikkerheden så højt, at det er det eneste tiltag, man kan gøre, siger siger Søren Kjemtrup fra Vejdirektoratet.

Ulovlig i fem måneder

Afdelingslederen kan ikke sætte en præcis dato på, hvornår man ændrede vejarbejdet på Sallingsundbroen, så cykelstien blev for smal.

Men det har sandsynligvis været i det tidlige efterår, fortæller han. TV MIDTVEST beskrev da også, at vejarbejdet var klar til at gå ind i en ny fase, da september blev til oktober. 

Altså har cykelstien sandsynligvis været ulovlig siden da.

- Det er ikke tilfredsstillende, siger afdelingslederen.

Glemt at indregne afvigelsen

Søren Kjemtrup kan ikke komme med en nagelfast forklaring på, hvorfor cykelstien er blevet så snæver, at den ikke overholder loven. 

Men hvis han skal komme med et bud, kunne en forklaring være de såkaldte tolerancer. 

Tolerancer er de afvigelser eller usikkerhedsmarginer, man bliver nødt til at indregne i et byggeri.

For eksempel kan det påvirke bredden af cykelstien, hvis stiens kantsten eller vindskærmen på autoværnet bliver placeret et par centimeter anderledes i forhold til det beregnede.

Den slags usikkerhed er man nødt til at tage højde for i sine beregninger.

Men i dette tilfælde har Vejdirektoratet ikke taget højde for tolerancerne - altså de usikkerhedsmarginer, man bør regne med-, når de skulle planlægge vejarbejdet. Det kan være årsagen til, cykelstien er blevet for smal.

Har I lært noget? 

- Ja, det vil jeg mene.

- Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at tolerancerne er indregnet i den minimumsbredde, vi skal have (på cykelstien red.), siger Søren Kjemtrup.