Udfordret af ny rute 15: - Det får ret alvorlige konsekvenser

Lokalsamfundet Videbæk får lange omveje på grund af den nye rute 15, og det kan komme til at koste dyrt.

0:48
Blandt andet landmænd er bekymrede for, at den nye vej vil betyde, at de skal køre en omvej på op til otte kilometer for at komme til deres bygninger.
Foto: Martin Sodemann, TV MIDTVEST

Vejdirektoratets planlagte udvidelse af rute 15 - den primære vejforbindelse mellem Ringkøbing og Herning – kommer til at give store udfordringer ved Videbæk.

Det er blandt andre landmænd, som frygter konsekvenserne af den nye 2+1 vej.

- Vi bliver ekstremt hårdt ramt, hvis vi ikke kan krydse. Det får ret alvorlige konsekvenser.

Sådan lyder det fra landmand Michael Sylvestersen.

Til dagligt har han et samarbejde med en anden landmand, Jan Mogensen, som bor nord for hovedvejen, mens han selv driver landbrug syd for rute 15.

- Cirka det halve af det foder, Jan bruger, får han af os. Hvis den nye vej bliver som nu, så får vi en omvej på otte kilometer, vurderer Michael Sylvestersen.

Landmanden fra Videbæk fortæller, at han tager turen op til Jan Mogensen 1100-1200 gange om året, da han også passer samarbejdspartnerens jord. Så en ny vej vil, som den er planlagt lige nu, give en betragtelig merudgift.

- Hvis vi skal fortsætte med at levere foder til Jan, løber det op i en merudgift på 500.000 kroner. Det kan ikke hænge sammen for Jan, så aftalen ville ophøre.

På grund af den nye vej vil trafikken blive flyttet til små grusveje, som vil blive lavet langs den nye vej, der ikke er beregnet til tung trafik.

- Det vil genere mange flere huse, end vi gør i dag. Vi kører jo også på skæve tidspunkter af døgnet, pointerer Michael Sylvestersen.

Deler lokalsamfund

På grund af udfordringerne med den nuværende udformning af rute 15 har en lokal arbejdsgruppe torsdag aften inviteret til dialogmøde mellem lokalpolitikere og borgere om strækningen Gl. Landevej til Brejning Kryds.

Én ting er de fleste dog enige om på forhånd.

- Udgangspunktet er, at vejen giver kommunen en stor værdi i forhold til at få erhvervsliv til at etablere sig. Vi er sådan set ikke imod vejen, fortæller Joan Nørremark, som er med i arbejdsgruppen.

- Men da Vejdirektoratet kommer med udspillet, bliver vi lidt chokerede over, de deler sådan et lokalsamfund, som vores, fuldstændig over. Det er det, vi reagerer på. Der er ikke taget hensyn til os, der bor herude, tilføjer hun.

Dialogmødet skal ikke åbne for debat, om vejen skal blive til noget, men skal søge den bedste løsning, når vejen kommer. Og så er det ikke et offentligt borgermøde, men invitation fra arbejdsgruppen og de erhvervsdrivende til en venlig samtale med lokalpolitikere.

En af de største udfordringer er næsten syv km, hvor man ikke kan krydse vejen.

- I landbruget frygter man lukninger. Andre frygter, at deres ejendomme mister værdi. Endelig stavnsbinder man folk med de store omveje, som også kommer til at udgøre en daglig gene, mener Joan Nørremark.

Nogle mener, at løsningen kunne være en tunnel eller overkørsel. Det kunne endda gøre forholdene bedre for de lokale, end de er i dag.

- Vi holder tit og venter for at komme over. Det kunne man slippe for på den måde, siger landmand Michael Sylvest.

- Vi skal bare have lov til at krydse vejen, ellers bliver det et problem, slutter han.