Redningsbåd med skæbnesvanger historie genskabes
På Hvide Sande Shipyard er de i gang med at renovere redningsbåden MRB 21, der tilbage i 1950erne kæntrede, og fem personer mistede livet.
Den 9. december 1951 er en sort dag i Hvide Sande Redningsaktions historie.
Her mistede fem mænd fra byen livet, da redningsbåden MRB 21 kæntrede i en aktion.
Derfor er båden blevet kendt, og den var egentlig ved at forfalde, men efter en donation på knap to millioner fra Hvide Sande Elfond skal båden nu renoveres.
Det er Jesper Vejlgaard fra Hvide Sande, der er projektleder på renoveringsopgaven.
- Den skal bringes tilbage til dens oprindelig udseende, som den havde, da den var i service i Hvide Sande i starten af 1950erne, fortæller han og tilføjer, at ulykken fik stor betydning for alle i byen.
- I sådan et lille samfund har det stor betydning, fordi mange mennesker var i familie med de dræbte. Så der er en del historie, som skal bevares.
Ulykken skete på det, der blev kaldt Jernkysten her mellem Hvide Sande og Thyborøn. Jernkysten, fordi storme og heftige strømforhold hærgede ude i vandet.
Stort forarbejde
Målet med restaureringen er, at den skal ligne dens originale form og udseende, som den havde tilbage i 1951.
Det er Fiskeriets Hus, der er i samarbejde med Ringkøbing Skjern Museum, har søsat operationen for at redde redningsbåden.
- Noget skal males, og noget skal fornyes, for den skal bruges til, at turister kan komme ombord og få det rigtige indtryk af båden, så dækket skal være helt stabilt, siger Jesper Vejlgaard.
Det er vigtigt, at detaljerne bliver husket, for selv om båden skal fremstå i ordentlig stand, skal den bestemt ikke ligne en ny båd.
- For at renoveringen skal blive vellykket, så skal den ligne bedst muligt, derfor har vi haft et stort forarbejde med Ringkøbing Skjern Museum om at finde fotografier af båden, så vi får detaljerne med, fortæller Jesper Vejlgaard.
Sejlede også i 90erne
I 1990 sejlede redningsbåden MRB 21 i havnen i Hvide Sande for første gang siden ulykken i 1951.
Det var Kristian Mose, som engang var bådfører på redningsbåden, der tog i mod båden i starten af 90erne.
- Jeg kom først med efter ulykken i 1951, for der manglede de jo folk, så der kom jeg med, fortalte Kristian Mose i 1990.
Hans bror var en af de fem, der blev dræbt da båden kæntrede.
Se indslaget fra 1990 med den gamle båd nedenfor.