Redningsbåd med skæbnesvanger historie genskabes

På Hvide Sande Shipyard er de i gang med at renovere redningsbåden MRB 21, der tilbage i 1950erne kæntrede, og fem personer mistede livet.

Renoveringsholdet håber på, at båden står helt klar i slutningen af efteråret.

Den 9. december 1951 er en sort dag i Hvide Sande Redningsaktions historie.

Her mistede fem mænd fra byen livet, da redningsbåden MRB 21 kæntrede i en aktion.

Derfor er båden blevet kendt, og den var egentlig ved at forfalde, men efter en donation på knap to millioner fra Hvide Sande Elfond skal båden nu renoveres.

Det er Jesper Vejlgaard fra Hvide Sande, der er projektleder på renoveringsopgaven.

- Den skal bringes tilbage til dens oprindelig udseende, som den havde, da den var i service i Hvide Sande i starten af 1950erne, fortæller han og tilføjer, at ulykken fik stor betydning for alle i byen.

- I sådan et lille samfund har det stor betydning, fordi mange mennesker var i familie med de dræbte. Så der er en del historie, som skal bevares.

Ulykken skete på det, der blev kaldt Jernkysten her mellem Hvide Sande og Thyborøn. Jernkysten, fordi storme og heftige strømforhold hærgede ude i vandet.

Projektleder Jesper Vejlgaard foran redningsbåden.
Projektleder Jesper Vejlgaard foran redningsbåden.
Foto: Frederik Kortegaard, TV MIDTVEST

Stort forarbejde

Målet med restaureringen er, at den skal ligne dens originale form og udseende, som den havde tilbage i 1951.

Det er Fiskeriets Hus, der er i samarbejde med Ringkøbing Skjern Museum, har søsat operationen for at redde redningsbåden.

- Noget skal males, og noget skal fornyes, for den skal bruges til, at turister kan komme ombord og få det rigtige indtryk af båden, så dækket skal være helt stabilt, siger Jesper Vejlgaard.

Det er vigtigt, at detaljerne bliver husket, for selv om båden skal fremstå i ordentlig stand, skal den bestemt ikke ligne en ny båd.

- For at renoveringen skal blive vellykket, så skal den ligne bedst muligt, derfor har vi haft et stort forarbejde med Ringkøbing Skjern Museum om at finde fotografier af båden, så vi får detaljerne med, fortæller Jesper Vejlgaard.

2:17
Den 9. december mistede fem mand livet efter en drukneulykke, da en redningsbåd på vej retur fra aktion kæntrede. Nu vil folk fra Hvide Sande restaurere båden.

Sejlede også i 90erne

I 1990 sejlede redningsbåden MRB 21 i havnen i Hvide Sande for første gang siden ulykken i 1951. 

Det var Kristian Mose, som engang var bådfører på redningsbåden, der tog i mod båden i starten af 90erne.

- Jeg kom først med efter ulykken i 1951, for der manglede de jo folk, så der kom jeg med, fortalte Kristian Mose i 1990.

Hans bror var en af de fem, der blev dræbt da båden kæntrede. 

Se indslaget fra 1990 med den gamle båd nedenfor.

2:36
Indslaget med den historiske båd er fra 1990.