Bilist stoppet med promille på 3: Det lyder helt vanvittigt, mener trafikråd

Rådet for Sikker Trafik mistænker, at vild spritkørsel er relateret til misbrug.

Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Risiko for at dø.

Sådan lyder det ifølge Promilleguiden på Sundhed.dk, når man snakker en alkoholpromille på over 3,0.

Det var ikke desto mindre det, en 40-årig mand, bosat i Horsens-området, pustede, da han torsdag aften blev mødt af politiet mellem Ringkøbing og Hvide Sande.

- Da jeg hørte det, tænkte jeg, det måtte være en fejl så høj en promille. Det, synes jeg, lyder helt vanvittigt, at man overhovedet kan stå på benene med så høj promille, lyder reaktionen fra Søren Ørsted Pedersen, der er pressechef ved Rådet for Sikker Trafik.

Søren Ørsted Pedersen, pressechef ved Rådet for Sikker Trafik, troede der var tale om en målefejl, da en mand blev stoppet med en promille over 3,0.
Søren Ørsted Pedersen, pressechef ved Rådet for Sikker Trafik, troede der var tale om en målefejl, da en mand blev stoppet med en promille over 3,0.
Foto: Privatfoto

Historien bygger oven på en tendens, som Rådet for Sikker Trafik har lagt mærke til over de senere år. 

For mens man over de sidste 10 til 20 år generelt har fået færre spritbilister, ser man stadig tilfælde, hvor promillen er ekstremt høj. 

- Dem, der kører med en promille over 2,0, er formentlig personer, der har svært ved at styre sit alkoholindtag, fortæller Søren Ørsted Pedersen.

7 ud af 10

Personer, der bliver stoppet med en så høj promille, kan se frem til at miste deres køretøj, som det også var tilfældet for den 40-årige mand torsdag aften. 

Spirituskørsel med en promille over 2,0 betegnes nemlig som vanvidskørsel.

Alkoholens virkning ved de forskellige promiller.
Alkoholens virkning ved de forskellige promiller.
Foto: Sundhed.dk

Da den 40-årige torsdag aften mistede sit køretøj, var det samtidig en trist milepæl. Det var nemlig bil nummer 200, der er blevet beslaglagt her i landsdelen efter den nye bestemmelse om vanvidskørsel. 

I 7 ud af 10 tilfælde har det været på grund af spirituskørsel. 

- Vi synes, det er meget højt og det viser jo også, at der stadig er et problem med alkohol og høje promiller. Det gode er, at politiet er opmærksomme på det og får stoppet de her bilister, så de ikke kører derude og er til fare for sig selv og andre, lyder det fra Søren Ørsted Pedersen.

2:37
TV MIDTVEST talte fredag med flere indbyggere i den landsby, hvor spritbilisten blev fanget. Her kan du se, hvad de og politiet sagde til sagen.

Men politiet gør mere end bare at stoppe dem og tage deres køretøj fra dem. 

For i visse tilfælde er det ikke et spørgsmål om utilsigtet spritbilisme, men derimod et misbrugsproblem. 

- Derfor er det godt, at blandt andre Midt- og Vestjyllands Politi har den her indsats, hvor de både stopper folk med høje promiller, men også hjælper dem i behandling, så de kan komme ud af det her problem. Det gavner den enkelte og vores samfund, lyder det fra pressechefen.

Sig noget

Politiets indsatser sker dog som oftest på bagkant, efter spritbilismen allerede har fundet sted. 

Derfor peger Rådet for Sikker Trafik på venner og bekendte, der skal hjælpe med at tage ansvar, inden en fuld person bliver til en spritbilist. 

- Når en person har drukket, finder bilnøglerne frem og skal til at køre, så er det rigtig svært at være den, der siger; "Hov, har du ikke drukket for meget til at køre?", men vi skal blive bedre til at blande os, siger Søren Ørsted Pedersen.

Han påpeger, at mange i forvejen er gode til det og roser dem, der tager ansvaret.

Oversigt over dræbte og alvorligt tilskadekomne i spritulykker over 10 år.
Oversigt over dræbte og alvorligt tilskadekomne i spritulykker over 10 år.
Foto: Kilde: Vejdirektoratet