Midttrafik går ud af 2022 med millionunderskud

Gælden skal blandt andet dækkes ved at skære i mange af regionens busruter.

Det står skidt til med økonomien i Midttrafik.
Det står skidt til med økonomien i Midttrafik.
Foto: Midttrafik

73,1 million kroner. 

Med så mange penge overskrider Midttrafik sit budget for 2022. 

Ikke overraskende. For det er gået ned ad bakke for Midttrafik siden 2007, siger formanden for Regional Udvikling i Region Midtjylland, Bent Graversen (V). 

- Der har været en jævn faldende kurve siden 2007, men corona har ikke gjort det nemmere. Det var været svært at få passagerne tilbage i busserne siden da, siger han. 

7. december skal han og de andre udvalgsmedlemmer 'drøfte løsningerne til bunds', for at få styr på underskuddet og den gæld, som trafikselskabet går ud af året med. 

Indtil videre er én af løsningerne en planlagt ændring og beskæring af køreplanerne.

Ændringen i køreplanerne skal dække omkring 40 millioner af underskuddet.

Resten skal blandt andet findes ved at hæve billetpriserne, gennem statstilskud og fordi Region Midtjylland i september besluttede at droppe den dyre bio-diesel, som er co2-neutral, og gå tilbage til almindelig dieselolie som brændstof til de 56 busser som indtil januar 2023 kører på bio-diesel. 

- Det er ikke nogen nem beslutning. For når vi ophører med biodiesel, går vi reelt i en periode på kompromis med vores mål for klima og bæredygtighed, sagde regionsrådsformand Anders Kühnau i september i en pressemeddelelse. 

- Omvendt står vi i en historisk økonomisk krisesituation, hvor den kollektive trafik vil blive hårdt ramt. Vi står foran en tilpasning af den kollektive trafik, hvor busruter særligt i landdistrikterne vil være i spil. Med denne beslutning bevarer vi flere busafgange.

Flere grunde til underskud

Tilbage står dog stadig Udvalg for regional udvikling med en udfordring.

- Vi har forskellige små puljer, statstilskud, som gør, at vi kan imødekomme noget af underskuddet for i år, og med de ændringer og spareplaner, vi har på vej, regner vi med at budgettet, men den gæld, vi tager med os fra i år, i 2024 vil være helt i balance, siger formanden for Udvalg for regional udvikling, Bent Graversen.

Han peger på, at den aktuelle energikrise, som følge af krigen i Ukraine, er den altovervejende årsag til selskabets underskud.

- Det er en situation, som er landsdækkende, og en usædvanlig årsag, så jeg håber der findes en løsning, hvor vi ikke bliver nødt til at trække i håndbremsen og skære på køreplanerne igen – fordi det ville være direkte skadeligt for den kollektive trafik.